Hallå där Hanna Sundelin, ceremonimästare på KTH

Hanna Sundelin porträtt
Publicerad 2020-12-11

Nu är det dags för den traditionella diplomutdelningen i Stockholms Stadshus. Hur arrangeras den på ett coronasäkert sätt?
– Ceremonin hålls vid fyra tillfällen och är för studenternas del helt digital. Cirka 100 studenter har anmält sig till varje diplomutdelning, och ceremonin genomförs med ett fåtal nyckelpersoner på plats i Stadshuset.

Är studenter besvikna över att inte få medverka fysiskt?
– Ja, många har sett fram emot att klä upp sig och fira med vänner och närstående. Det viktiga med ceremonin är att studenten ska känna sig sedd, och det har jag tagit med mig i arbetet med den digitala ceremonin. Den student som vill har fått skicka in en bild på sig själv, som sedan visas i samband med att personens namn läses upp.
– Vi uppmuntrar deltagare att klä upp sig och delta på distans genom att faktiskt ställa sig upp när deras namn läses upp. Jag hoppas många gör något festligt på hemmaplan, kanske äter gott och firar med närstående även om det är på distans.

Vad har varit den största utmaningen i arbetet med omställningen?
– Att hela tiden vara beredd på ändrade tidplaner. Och att anpassa evenemanget efter allt strängare riktlinjer som har krävts för att genomföra den fysiska delen av ceremonin på ett coronasäkert sätt.

Finns det några fördelar med att ceremonin hålls digitalt?
– En fördel är att studenterna kan bjuda in alla de vill och sprida länken till ett obegränsat antal gäster som kan se ceremonin i direktsändning. I sändningen syns inte de digitala deltagarna, men man kan interagera genom att skicka emoji-hjärtan när studentens namn läses upp.
– Själva diplomet skickas hem till de studenter som så önskat. Diplomet är ett minne av dagen och inte ett examensbevis, men det är på papper, fysiskt. Det är fint.

Katarina Ahlfort
Foto: KTH

Fakta digitala Akademiska högtider

• De fyra ceremonierna, den 15-18 december, hålls via den digitala plattformen Jirango, som används av flera universitet i Sverige.
  • På plats i Stadshuset finns 17 grundansvariga personer, däribland rektor, prorektor, THS ordförande och vice ordförande, övermarskalk och biträdande övermarskalk, samt fanborgen, som deltar med fem fanbärare i inmarschen per tillfälle.
  • Det akademiska kapellet har ersatts av en pianotrio på en stor scen, och ytterligare en talarstol sätts upp så talare kan alternera mellan de två.
  • Årets Promotion och Installation har flyttats preliminärt till den 3 respektive 17 juni 2021.

KTH:s checklista för digitala evenemang

Digitala evenemang kan genomföras på flera olika sätt.

Innehållsansvarig:Marianne Norén
Tillhör: Aktuellt