Innovationer för ett mer levande campus

Foto: En ljushårig kvinna stående i ett bibliotek.
Lisa Ericsson, foto: Tobias Ohlsson
Publicerad 2021-08-12

Hallå där Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation. I september startar ni och Akademiska Hus en Future Campus Challenge för hur arbetsmiljön på campus kan förbättras fysiskt och digitalt, på vilket sätt kan den här satsningen bidra till detta?

Anmäl ditt intresse för Future Campus Challenge

– Nya innovationer brukar födas i skiften när man går från ett läge till ett annat. I höst blir det mer campusförlagt arbete. Då återvänder vi till ett nytt normalläge med nya erfarenheter från det gångna årets hemarbete. Många kommer säkert reflektera mer över den fysiska miljön på campus och dess betydelse för arbetet än vad man har gjort tidigare.

– Syftet med Future Campus Challenge, är att engagera medarbetare och studenter i återgången till campus genom att delta i att utveckla idéer för hur campus kan bli mer levande.

Varför är den här satsningen viktig?

– För KTH:s del är det värdefullt att ta till vara medarbetare och studenters kreativitet och engagemang för campus. Future Campus Challenge är en chans att få fram innovationer som kan bidra till att utveckla en ännu bättre arbetsmiljö på KTH.

Varför ska man vara med?

– Att arbeta med innovationer är både roligt och lärorikt. Genom att delta får man insikter om själva innovationsprocessen i praktiken. Man kan delta individuellt eller i team. Det sistnämnda öppnar möjligheter för spännande samarbeten över avdelningsgränser, roller och campusområden.

Vad är målet med Future Campus Challenge?

– Målet är att få in 100 idéer som främjar arbetsmiljön på campus fysiskt eller digitalt. Förhoppningen är att så många som möjligt av dem kan realiseras och därmed komma till nytta, men själva processen är minst lika viktig som målet. Jag hoppas på ett stort engagemang från alla delar av KTH och att många vill delta när Future Campus Challenge startar i mitten av september.

Ulf Däversjö, direktör för Innovation och hållbar utveckling inom Akademiska Hus om deras engagemang:

Porträttfoto: ung leende man i mörk kavaj.
Ulf Däversjö, foto: Akademiska Hus.

– När vi möts i större utsträckning på campus igen, vill vi tillsammans med KTH förstå vilka nya beteenden som är här för att stanna och hur vi kan göra framtidens campus mer attraktivt och relevant för- och tillsammans med användarna.

Vad är ert bidrag i Future Campus Challenge och förhoppningar?

– ­Som KTH:s största fastighetsvärd vill vi erbjuda campus som en test- och demonstrationsmiljö och vi kommer dela med oss av de utmaningar vi möter som ett av Sveriges största fastighetsbolag när det gäller hållbar utveckling av campusmiljöer.

– Vi hoppas hitta innovativa idéer och lösningar som kan omsättas i praktiken och inspirera utvecklingen av framtidens campus inte bara med KTH, utan kanske också på fler platser i landet. Vi ser också fram mot själva dialogen och samskapandet tillsammans med engagerade användare som verkar i de miljöer vi har förmånen att utveckla och förvalta åt KTH.

Text: Marianne Norén

Innehållsansvarig:press@kth.se