KTH:s styrelse föreslår Anders Söderholm som ny rektor

Porträtt på Anders Söderholm.
KTH:s styrelse föreslår regeringen Anders Söderholm som KTH:s nästa rektor.
Publicerad 2022-06-17

KTH:s styrelse föreslår regeringen att utse Anders Söderholm, professor i företagsekonomi och för närvarande generaldirektör på Universitetskanslersämbetet, som ny rektor för KTH.

Det beslutades vid styrelsemöte idag, den 17 juni. Regeringen i sin tur väntas fatta beslut om ett förordnande av KTH:s nästa rektor i oktober.

I april föreslog nomineringskommittén för styrelsen, efter en omfattande urvalsprocess, Anders Söderholm som nästa rektor för KTH.

I mitten av maj hölls därefter  av Anders Söderholm som rektorskandidat. I samband med det inhämtades skriftliga synpunkter från universitetets lärare, övriga anställda, studenterna och arbetstagarorganisationerna.

Nomineringskommitténs arbete fortsätter nu med att utse en kandidat till prorektor för KTH. I arbetet ska även föreslagen rektor ingå som ledamot i nomineringskommittén. En prorektorskandidat är tänkt att börjar sin tjänst i januari nästa år.

Text: Jill Klackenberg
Foto: Johan Strindberg