Mikael Lindström blir KTH:s prorektor

Porträtt på Mikael Lindström.
Mikael Lindström har utsetts till prorektor för KTH och tillträder 1 januari. (Foto: Jon Lindhe)
Publicerad 2022-11-29

KTH:s styrelse har utsett Mikael Lindström, professor i massateknologi och skolchef för CBH, till prorektor för KTH. Han tillträder 1 januari.
– Det känns fantastiskt spännande och utmanande att få förtroendet att vara med och leda KTH de närmaste åren, säger han.

– Det är med stor ödmjukhet som jag tar mig an uppdraget då KTH snart har funnits i 200 år och många har gjort stora insatser för att vi ska vara där vi är idag, säger Mikael Lindström .

Vad blir det första du gör när du tillträder?
– Trots att jag inte är ny på KTH kommer jag behöva lyssna in vad som sker på hela KTH och vad som blir viktigt att prioritera. Jag tillträder som prorektor den 1 januari, men jag kommer att skugga den nye rektorn och avgående prorektor under december månad.

Hur ser du på din roll som prorektor – vad vill du bidra med?
– Jag har en lång erfarenhet av KTH, nu senast med mer än elva år som skolchef som har gett en förståelse för verksamhetens behov inom utbildning och forskning.

– Mycket fungerar väldigt bra i vår utbildnings- och forskningsverksamhet och utmaningarna ligger mer på kostnadssidan, till exempel hur vi hanterar våra gemensamma kostnader, lokaler och infrastruktur. Jag tror att det är viktigt att KTH framöver också har en stark experimentell miljö kopplat till vår utbildning och forskning.

Du har lyft fram ”en tillitsbaserad organisation” som en hjärtefråga – varför är det viktigt?
– Jag hoppas att kunna bidra till att vi alla känner oss som en del av utbildnings- och forskningsverksamheten oberoende av roll på KTH. Då är det viktigt att känna förtroende för verksamheten och att det finns en tillit att alla gör sitt yttersta givet de ramar som finns.

Berättat för: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se