Minskad klimatpåverkan på menyn

Mat och händer som skär upp maten.
Från och med nästa år inför KTH en ny matstandard för de måltider som beställs genom catering . (Foto: Mostphotos)
Publicerad 2023-11-28

Från och med nästa år ska den mat som beställs till möten, evenemang och representation ha WWF:s märkning One Planet Plate som standard – detta för att minska KTH:s klimatavtryck per måltid i linje med KTH:s hållbarhetsmål.

– Det är en del i vårt hållbarhetsarbete och ett sätt att integrera hållbarhet tydligare också i vår vardag, säger Anders Söderholm, rektor om beslutet.

– Precis som vi ser över andra områden såsom resor, fastigheter och energi för att minska vår klimatpåverkan. Det är viktigt också för vår trovärdighet som ett ledande lärosäte inom hållbar utveckling att vi tar våra mål på allvar.

Tusentals måltider

Tusentals måltider och portioner beställs genom catering till KTH varje år. Klimataspekten har funnits med vid inköp tidigare också, men nu blir kraven mer specifika när det gäller måltiderna.

– Medarbetare och studenter har också efterfrågat mer växtbaserad mat. KTH Students for Sustainability har till exempel länge jobbat för det genom att samla namnunderskrifter. Det ska vara lätt att göra rätt och kan tyckas vara en liten ändring men som ändå gör stor skillnad, säger Erica-Dawn Egan, hållbarhetsstrateg vid KTH FOOD centre och KTH Sustainability Office.

Hon leder arbetet, tillsammans med Upphandlingsgruppen, med att införa den nya standarden.

Standarden innebär att en måltid utan dryck ska generera max 0,5 kilo koldioxidekvivalenter i utsläpp av växthusgaser samt att spannmål, raps, potatis, morötter, lök och ris ska vara ekologiskt certifierade och om kött eller fisk ingår ska de ha grönt ljus i WWF:s guider.

Hur kommer det märkas på tallriken?

– Mer grönt, frukt, baljväxter och mindre animaliska produkter. Så det är kan man säga bra för både hälsan och planeten.

Men varför får man inte äta som man vill?

Porträtt på Erica Dawn Egan
Erica-Dawn Egan, hållbarhetsstrateg på KTH.

– Det här rör ju bara de måltider som KTH beställer och bjuder på. Det gör One Planet Plate till standard, samtidigt som man kan välja kött/mejeriprodukter. Denna strategi är ett viktigt steg för KTH att uppfylla våra klimatmål och förbättra hälsa och inkludering samtidigt som valfriheten bevaras. Redan i dag finns flera leverantörer som har växtbaserade och One Planet Plate-måltider i sitt utbud. Ibland kanske det inte heller är möjligt utan man får hitta andra men ändå miljömässigt bättre alternativ. säger Erica-Dawn Egan.

När börjar det här gälla?

– Vi har börjat med att inventera hur beställningar ser ut i dag, vilket utbud våra upphandlade leverantörer har och hur vi arbetar med catering i hela organisationen. Därefter ska vi prata med alla inblandade om hur vi kan sätt nya gemensamma arbetssätt och rutiner för våra beställningar. Så enligt handlinsgplanen är det under 2024.

Satsningen på den nya matstandarden kommer att utvärderas och följas upp löpande.

Om standarden

One Planet Plate är en standard för en måltid med avsikt att minska påverkan på klimat och biologisk mångfald. Den har tagits fram av WWF med stöd av ett vetenskapligt råd har varit referensgrupp. På WWF presenteras standarden One Planet Plate  närmare.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se