Ny chef synas av Caesar

Porträttbild: en man i kavaj och skjorta vid ett skrivbord. I förgrunden finns en vit skulpturbyst.
Fredrik Oldsjö, chef för ledningskansliet och biträdande universitetsdirektör på KTH. Foto: Marc Femenia
Publicerad 2022-05-03

Redan efter drygt en månad tycks Fredrik Oldsjö hemmastadd på KTH och i sina dubbla roller. Han är biträdande universitetsdirektör och chef för ledningskansliet inom det gemensamma verksamhetsstödet.
– Det känns jätteroligt så här långt. Många trevliga och kompetenta människor på ett lärosäte som har mycket på gång.

Det var något han lockades av när han sökte jobbet på KTH.

– Ett ledande universitet inom sitt område, med en fakultet, en nära koppling till samhället och en viktig roll i samhällsutvecklingen - inte minst när det gäller hållbar utveckling.

Fredrik Oldsjö har ett förflutet som lärare och forskare i latin. Han skrev sin avhandling om Caesars språkbruk och på skrivbordet på plan 6 på Brinellvägen tronar en Caesarbyst.

– Ja, hans kritiska blick är bra för arbetsmoralen.

Några likheter med diktatorn 50 år före Kristus finns givetvis inte.

– Jag är snarare lagd åt det diplomatiska hållet, konstaterar han.

En kompetens som man får anta har kommit väl till pass när Fredrik Oldsjö hade samordningsansvaret för Stockholm trio sedan universitetsalliansens start för tre år sedan.

– Samarbete inom och mellan lärosäten och med externa parter är nödvändigt för att vara ett ledande universitet och på ett avgörande sätt kunna bidra till samhällsutveckling.

Med ett förflutet bland annat som områdeskanslichef på Stockholms universitet är han van att jobba nära kärnverksamheten på ett lärosäte och se dess olika behov. Det är något han hoppas kunna bidra med på KTH. Andra erfarenheter som exempelvis föreståndare för universitetspedagogiskt centrum på Stockholms universitet eller prorektor på Stockholms dramatiska högskola och ansvarig för kvalitetsfrågor på Stockholms konstnärliga högskola är andra meriter i bagaget som lär komma väl till pass.

– Högre utbildning är en väldigt spännande sektor som fördubblats på 30 år. Tendensen som jag tycker mig se är allt större förväntningar på att universiteten ska bidra till både samhällsutveckling och omställning vilket innebär ökade krav på såväl förändring som än mer samverkan och samarbete, säger han.

Bara någon vecka innan Fredrik Oldsjö började sitt jobb på KTH invaderade Ryssland Ukraina. Omgående fick han gå in och leda KTH:s arbetsgrupp för Ukraina med syftet att samordna frågor som rör Ukraina och hitta lösningar för att hjälpa studenter och forskare som flytt från kriget.

Hur ser du på förändringen mot ett gemensamt och samordnat verksamhetsstöd?

Det är spännande att få komma in i en organisation där man vågat peka ut en riktning för en långsiktig förändring. Jag är väldigt glad att jag får vara en del av den här utvecklingen.

Text: Jill Klackenberg

Namn: Fredrik Oldsjö