Proffsen lär KTH:s medarbetare åka skridskor

Anton Haga Lööf och Oskar Ringström på Östermalm IP. De är iklädda hockeyutrustning med KTH-loggan på och de dricker något ur muggar.
Anton Haga Lööf och Oskar Ringström från KTH Hockey värmer sig med lite glögg i pausen. Foto Tony Wallin.
Publicerad 2020-01-28

När ishockeyföreningen KTH Hockey ordnade skridskoskola för KTH:s medarbetare blev det succé. Närmare 50 deltagare, mestadels utländska forskare och post docs fick en skridskolektion av 12 riktiga proffs på isen. Nu har du som jobbar på KTH en ny chans att bli coachad av dem.

Varför skridskoskola för KTH:s medarbetare?

Många skridskoåkare på Östermalms IP.
Östermalms idrottsplats ligger nära KTH Campus. Foto Tony Wallin.

– Många svenskar kan sedan barnsben åka skridskor. För de som däremot aldrig sett snö och is blir det en rolig upplevelse som vi i KTH Hockey gärna är en del av. Det är samtidigt en uppmuntring till att idrotta, säger David Östlin, ordförande i klubben.

Skridskoskolan är ett initiativ som föddes inom föreningen och alla i laget tycker det är roligt att bidra till den här typen av inkluderande aktivitet på KTH. Tidigare har man haft skridskoskola för KTH:s internationella studenter.

Vad krävs av deltagarna?

– Att vara orädd är en bra inställning, för ramla, det gör alla. Kombinationen av god koordination och mod är bästa förutsättningen för att snabbt lära sig åka skridskor, konstaterar David Östlin.

De flesta deltagarna var nybörjare. Några hade provat rullskridskoåkning tidigare. Vissa lärde sig väldigt snabbt och kunde mot slutet av lektionen åka på egen hand.

Alla instruktioner ges på engelska. Man får testa att stå på isen och hitta balansen för att sedan successivt ta sig fram åkandes med stöd av en hockeyspelare. Vi tränar att böja på knäna och göra bubblor på isen, säger David Östlin.

Shareq Mohd Nazir och David Östlin på isen iförda hockeyhjälmar.
Shareq Mohd Nazir tillsammans med KTH Hockeys ordförande David Östlin. Foto: Tony Wallin.

Shareq Mohd Nazir är biträdande universitetslektor vid CBH-skolan. Han kom till Sverige och KTH i början av november 2019.

Varför anmälde du dig till skridskoskolan?

– Huvudsakligen av två skäl. För det första ville jag prova att åka skridskor, särskilt med instruktioner från KTH:s hockeylag. För det andra tyckte jag att det var ett bra tillfälle att umgås med andra anställda på KTH.

Vad lärde du dig?

– Personligen lyckades jag ta barnsteg med skridskorna på isen. KTH Hockeys medlemmar var mycket vänliga och tålmodiga med oss.

Kommer du fortsätta åka skridskor?

- Jag kommer säkert träna och försöka bli bättre. Den inledande känslan var mycket positiv.

Text: Marianne Norén

Anmäl dig till Learn how to skate

Hjälm och skridskor finns vid Östermalms idrottsplats. Deltagare betalar själva hyran för skridskorna, vilket är 60 kr. Varma kläder och vantar behövs då träningen sker utomhus. Östermalms IP ligger på praktiskt gångavstånd, cirka 15 minuter från KTH Campus.

Evenemanget är gratis för medarbetare och alla är välkomna. Nästa tillfälle är den 8 februari kl. 10-12. Anmäl dig till skridskoskolan här

Skridskoskolan anordnas av KTH Relocation och KTH Hockey. Evenemanget är gratis för medarbetare och alla är välkomna. Kontakt: Lotta Rosenfeldt lottaro@kth.se

Om KTH Hockey

Föreningen grundades 2011 och har 30 medlemmar som spelar i division 3-serien och i universitetshockeyligan. Spelarna är studenter på KTH med undantag av en och annan alumn eller doktorand. Hemarenan är Östermalms IP.

Innehållsansvarig:intranytt@kth.se
Tillhör: Aktuellt