Sommarhälsning från KTH:s Akademiska Kapell

Publicerad 2020-06-15

När man inte kan träffa hela orkestern fysiskt får man hitta lite nya grepp. Alla musiker har fått en stämma samt en ljudfil mailad till sig. Därefter har varje musiker spelat in sig själv, skickat in filen som sedan mixats av Philip Bergström (alumni KTH) och Carl Åkerman Rydbeck (student KTH).

Glad sommar från KTH:s Akademiska Kapell och Director Musices Mats Janhagen.

Den blomstertid

Hey brother

Mats Janhagen
Director Musices Mats Janhagen.

Mats Janhagen om våren som varit:

Har orkestern kunnat öva med digital teknik?

- De digitala mötesverktygen, som exempelvis Zoom är inte utvecklade med tanke på utövande av musik. Om man ska kunna spela tillsammans krävs mycket högre precision avseende timing av ljudöverföring. Så dessvärre har all orkesterverksamhet legat nere under våren. Vi har däremot kunnat fortsätta med mötes och planeringsverksamhet. Där fungerar den digitala tekniken alldeles utmärkt.

Vad har varit de största utmaningarna?

- Att inte kunna träffas fysiskt men ändå försöka informera alla om vad som pågår. Som exempelvis bakgrunden till beslut, och att visa på att det ändå finns ett ljus i tunneln. Att vi har intressanta program att se fram emot och att det finns olika planer för att genomföra dessa, beroende på vilka direktiv som kommer i höst.

Berättat för Marianne Norén

KTH:s Akademiska Kapell

KTH:s Akademiska Kapell (KTHAK) är en stor symfoniorkester med närmare 80 musiker. Orkestern består till största delen av lärare, doktorander, studenter och alumni från KTH och där även professionella stämledare bidrar med sin erfarenhet. Huvuduppgiften är att spela vid KTH:s högtidliga ceremonier såsom promoveringar och diplomeringar. Orkestern ger också fyra till fem offentliga konserter varje år, ofta i samarbete med Operahögskolan och Kungliga Musikhögskolan.

Dirigent är sedan 2019 Director Musices Mats Janhagen.

Medlemmar i KTH:s Akademiska Kapell

Ensembler ur KTHAK

Är du intresserad av att spela i KTH:s Akademiska Kapell?

Innehållsansvarig:intranytt@kth.se
Tillhör: Aktuellt