”Tacksamt att jobba med hållbarhet”
Eva Liedholm Johnson får KTH:s pedagogiska pris 2023 för sitt ihärdiga arbete med att integrera hållbarhet och jämställdhet i Samhällsbyggnadsprogrammet.
– Pedagogik för mig handlar om att hitta sätt att lära ut som ger studenterna en möjlighet att fortsätta lära sig och utvecklas under hela livet. Att lära sig att lära sig.
Prisvinnaren säger att hon blev överraskad och mycket glad för utmärkelsen och förklarar hur tacksamt det är att arbeta med hållbarhet och jämställdhet på KTH. Att det finns ett stort engagemang bland lärare och studenter.
– Jag uppskattar verkligen alla samarbeten med kollegor. Det är fantastiskt att se det driv som finns att utveckla KTH:s utbildningar och ge våra studenter verktyg och förhållningssätt för att ge sig i kast med nuvarande och framtida okända utmaningar. Våra studenter måste kunna vara med och driva på och medverka i omställningen till ett mer hållbart samhälle.
Markrättigheter
Eva Liedholm Johnson är lärare, forskare, och nybliven grundutbildningsansvarig på ABE-skolan där hon ansvarar för kurser om markrättigheter och förändringar av fastighetsindelningen. Hon var tidigare programansvarig för civilingenjörsprogrammet i Samhällsbyggnad som redan 2020 nådde nivå 3 i CDIO-standarden för hållbar utveckling.
Hon är civilingenjör från KTH och kom 1996 tillbaka efter många yrkesverksamma år på annat håll. Sovjetunionen hade fallit och KTH fick i uppdrag av SIDA att bygga upp ett Land Management-program med fokus på privatisering av markrättigheter.
Kazakstan
– Jag undervisade en ovanlig grupp studenter, och utbildningen kom senare att utökas till flera länder på Balkan och i Östafrika. Även i exempelvis Kazakstan har jag varit med och hjälpt till att bygga upp högre utbildningar med fokus på hållbarhet.
Bland viktiga komponenter i undervisningen nämner hon förutsättningar för dialog och en lyhördhet gentemot studentgruppen. Lärandet ska stå i centrum och därför behöver kursupplägget ibland förändras och utvecklas eftersom olika läraktiviteter passar mer eller mindre bra beroende på ämne.
– Lärandet är en kontinuerlig process, och det handlar om att förmedla nyfikenhet kring nytt och okänt och att sätta det i en historisk kontext.
"Stor nytta"
I sin nya roll som grundutbildningsansvarig ska hon samordna kvalitetsarbetet och har till uppgift att integrera hållbar utveckling, jämställdhet, mångfald och lika villkor i utbildningarna.
– Här känner jag att mina tidigare erfarenheter gör stor nytta. Det är också roligt att få möjligheten att dela med mig av det utvecklingsarbete som har gjorts till nya kollegor både på ABE och till andra skolor på KTH och att fortsätta driva arbetet framåt.
Blir pedagogiska priset en motor för dig?
– Ja, det är naturligtvis roligt att det jag har gjort tillsammans med andra kollegor, inom och utom ABE-skolan, för att utveckla civilingenjörsprogrammet i samhällsbyggnad uppskattas och uppmärksammas. Det ger energi att fortsätta arbetet som jag numera gör på en mer övergripande nivå.
Text: Lars Öhman