Undervisning slitsamt under pandemin

Skylt med information om corona
Under hösten har campus utrustats med handsprit, skyltar och avståndsmarkeringar. (Foto: Christer Gummeson)
Publicerad 2020-10-26

Att undervisa covidsäkert och samtidigt hålla en god pedagogisk nivå – går det ihop? Vi frågade några lärare om hur utbildningen på campus fungerat under hösten.

Porträtt på Sara Naumann.
Sara Naumann.

Inför terminsstarten i augusti vidtogs en rad åtgärder för att minska risken för smittspridning. Det har handlat om begränsningar i gruppstorlek, möblering med avstånd, informationsskyltar och tillgång till handsprit.

Åtgärderna har fungerat ganska väl, studenter och lärare gör vad de kan för att hålla distans, säger Sara Naumann , prefekt vid institutionen för ingenjörspedagogik. Däremot slår det mot undervisningen, anser hon.

– Vi håller inte samma pedagogiska kvalitet som då campus är öppet för alla. KTH är ett campus-universitet och kontakten lärare-student och student-student är viktig. Vi har studenter som läst på distans i nästan ett halvår nu och jag tror att det påverkar deras inlärning och motivation på ett negativt sätt.

Även Joakim Jaldén , programansvarig för elektroteknik, tycker att det finns utmaningar med att hålla uppe samma nivå som före pandemin:

– Det har varit svårt för studenterna att ligga i fas och veta vad som är aktuellt i de kurser de tar. Det har belyst ett problem som funnits tidigare, men som inte haft lika stor påverkan då studenterna har träffat varandra och lärare fysiskt och lättare kunnat fråga, säger han.

Undvika trängsel

Porträtt på Joakim Jaldén.
Joakim Jaldén.

Däremot tycker han att åtgärderna för att undvika trängsel, stora grupper och minska smittspridningen fungerat bra. Men också frestat på lärarna:

– När studenterna spridits på fler salar så har det krävt fler lärare och övningsassistenter vilket varit svårt att tillgodose. I vissa fall har assistenter fått växla mellan klassrum, vilket är något som lett till sämre kvalitet än då en assistent kan ansvara för ett klassrum.

På institutionen för industriell produktion där utbildningen har många praktiska moment måste studenterna försäkra att de är symptomfria innan de deltar i verkstadslabbar och andra övningsuppgifter, berättar Per Johansson , studierektor.

– I stort sett har det fungerat bra att hålla undervisning och studiemiljöer covidsäkra. Men ibland måste vi påminna studenterna om att pandemin inte är över.

Praktiska moment

Han tycker att institutionen lyckats bibehålla god kvalitet på utbildningen, trots rådande omständigheter.

Porträtt på Per Johansson.
Per Johansson.

– Begränsningar i gruppstorlekar och möblering med avstånd tycker jag har fungerat bra. Ändringen av gruppstorlekar sliter lite mer på lärarna, eftersom de behöver köra praktiska lektioner vid fler tillfällen än normalt, men i princip alla lärare är nöjda med att få träffa studenterna.

Finns det något du skulle vilja förändra?
– Egentligen inte, med tanke på dessa tider. Jag tycker att vi har fått till en fungerande lösning med föreläsningar digitalt och praktiska moment på campus. Men som de flesta lärare jag pratar med så skulle jag ju självklart vilja återgå till normal undervisning, med allt på campus.

Tidigare under hösten kom det rapporter om att möbleringen med avstånd inte alltid fungerar, att bord och stolar flyttats runt mellan salar. Enligt fastighetsavdelningen har det varit svårt att nå ut med information.

Sara Naumann känner igen bilden:

– Våra salar är ju öppna för studenter för egenstudier då de inte är schemalagda. Det är viktigt att studenterna får bra förutsättningar för att hålla distans och att de förstår att de inte får flytta möblerna. Därför är det bra att rektor nu skickat mail till KTH:s studenter angående salsmöbleringen, säger hon.

Text: Christer Gummeson

Innehållsansvarig:press@kth.se