Vill du lära dig att simma?

Man som simmar bröstsim i en simbassäng.
Foto: Chrissie Kremer, Unsplash
Publicerad 2019-08-27

Ta chansen att skaffa dig vattenvana. Nu startar KTH:s populära ”prova på simskola” igen med nya kurstillfällen för hösten. Du får under trygga förhållanden och i grupp prova på att bada i en simhall och samtidigt lära dig lite om svensk badkultur. Allt sker under professionell ledning.

Som vuxen svensk förutsätts du kunna simma och redan i grundskolan står simundervisning på schemat i alla svenska skolor. När man är simkunnig finns det många fritidsaktiviteter i, runt och på vattnet som går att delta i utan att behöva känna oro.

Med grundläggande, eller till och med goda simkunskaper blir ditt sociala liv roligare, du får ökat självförtroende och kanske ser du också att simning är en bra form av träning. Kan du simma kan du också rädda liv, inte bara ditt eget, utan även andras, om olyckan är framme.

Vill du pröva på att vistas i vattnet och lära dig mer om simningskurser för vuxna? Delta då ​​i KTH:s ”prova på simskola”. Kurstillfället är gratis. Under två timmar blir du introducerad i simning i en lättsam och vänlig atmosfär tillsammans med andra KTH-kollegor.

Kursen hålls på engelska och alla deltagare är nybörjare med ingen, eller mycket liten erfarenhet av simning. Gruppen är könsblandad, men med separata omklädningsrum. Efteråt serveras alkoholfria drycker och vegetariska wraps.

Efter kursen berättar vi om olika möjligheter för dig att fortsätta med simundervisning själv i någon av inomhuspoolerna som finns i Stockholm. Du som är anställd på KTH kan till och med använda ditt friskvårdsbidrag att betala med för simundervisning.

Så anmäler du dig

Kurstillfällena är: 20 september eller 4 oktober mellan kl. 17-19.

Adressen är Södra Agnegatan 20, (nära Kungsholmstorg), Rådhusets tunnelbanestation.

Registrera dig på www.kth.se/form/swimmingclasses  så snart som möjligt.

Maka/make till dig som är anställd på KTH är också välkomna att delta. Platserna är begränsade.

Några ord från tidigare kursdeltagare:

”Jag hade en mycket grov uppfattning om att ”veta hur man ska simma ”så jag bestämde mig för att gå kurstillfället för att lära mig om rätt teknik när man är i vattnet, vilket jag trodde skulle göra aktiviteten mycket roligare. Det kunde till och med tjäna som en kompletterande fitness/ konditionsövning för min sport (jag spelar Ultimate Frisbee). Kursen var snabb och mycket praktisk och instruktörens anvisningar var tydliga och enkla att följa. Jag funderar på att fortsätta och väntade faktiskt på att KTH Relocation ska organisera en kurs på ”nästa nivå” ” 😊.”

Reinol Josef Companero Del Carmen, doktorand på skolan för Industriell teknik och management (ITM)

"De sägs att behärska grunderna är nyckeln till framgång. Jag fick chansen att lära mig de grundläggande knepen för att simma långt och distansera min andning. Jag kan simma bättre nu tack vare simundervisningen. ”

Filmon Yacob, doktorand på skolan för Industriell teknik och management (ITM)

Innehållsansvarig:intranytt@kth.se