Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Utbildning i att förebygga och hantera konflikter på arbetet för chef/ledare

Utbildningen tar ett helhetsgrepp kring konflikthantering i arbetslivet. Deltagaren får verktyg för att förstå, förebygga och hantera konflikter. Resultatet är trygga chefer och ledare som har ett gemensamt förhållningssätt vid konflikthantering.

Praktisk information

Anmäl dig till utbildning 10 april 2025 - utbildningen ges på svenska

Registration for the Education May 16th 2025 - The session will be conducted in English

Intresseanmälan till kommande utbildningstillfällen

Plats: KTH campus

Utbildningsform: Klassrumsundervisning, teori och case/fallstudier

Undervisningsspråk: Utbildningen ges både på svenska och engelska, aktuellt språk anges vid varje utbildningstillfälle.

Längd: En heldagsutbildning kl 8:30-16:30

Bokningsvillkor: Kursavgiften är ca 3 000 kr/deltagare vid en grupp på 15 personer. Kursavgiften anpassas efter antal deltagare. Anmälan är bindande och kursavgiften kommer att omföras till det kostnadsställe (org/projektnummer) som uppges i samband med den här anmälan så godkännande från närmaste chef krävs för anmälan. Omföringen sker i månadsskiftet. Det kommer inte skickas någon faktura för kursavgiften.

Urval: Vid fler sökande än antalet platser sker ett urval med grund i en jämnare spridning över organisation och kön. Begränsat antal deltagare till max 20 och minst 10 deltagare.

Utbildningen genomsyras av det opartiska förhållningssättet vilket stärker förmågan att ingripa i en situation och genomföra problemlösande samtal utan att själv uppfattas som en part i konflikten. Som stöd tillhandahåller Medlingscentrum den tryckta guiden för medling vid mindre konflikter samt ett kurskompendium.

Under utbildningsdagen varvas gruppsamtal med föreläsning, övningar och analys av verkliga konfliktcase. Efter kursen har deltagaren konkreta verktyg för att förebygga konflikter i arbetsgrupper. De kan bedöma en konflikts allvar och föreslå lämpliga lösningar samt medla i vardagliga konflikter.

Innehåll

  • Förstå konflikter: Vad är ett gott samarbete, hur eskalerar konflikter och vilka lösningar är lämpliga beroende på konfliktens dignitet.
  • Roller vid konflikt: Medarbetarens, chefens respektive HR:s roll och ansvar vi små och stora konflikter på arbetsplatsen.
  • Förebygg konflikter: Det är chefens jobb att fånga tidiga signaler på konflikt och hantera dem i ett tidigt skede. Du får verktygen här.
  • Hantera konflikter: Deltagaren får öva på medling vid mindre konflikter utifrån konkreta case.

En dag varvat med teori och case/fallstudier. Deltagarna förses med handouts. 

Målgrupp

Chefer och ledare vid KTH

Kursledare

Medlingscentrum

Handledning för chef/ledare
Coachning av chef/ledare
Chefsintroduktion
Ledarskap för lektorer
Leda på KTH som chef
Praktisk arbetsrätt för chef/ledare
Arbetsmiljöutbildning steg 1 och 2
Utbildning i att förebygga och hantera konflikter på arbetet för chef/ledare
Inkluderande ledarskap Steg 1
Mentorprogram på KTH
STHLMMentorprogram
Partnermentorprogrammet