Utbildning i att förebygga och hantera konflikter på arbetet för chef/ledare
Utbildningen tar ett helhetsgrepp kring konflikthantering i arbetslivet. Deltagaren får verktyg för att förstå, förebygga och hantera konflikter. Resultatet är trygga chefer och ledare som har ett gemensamt förhållningssätt vid konflikthantering.
Utbildningen genomsyras av det opartiska förhållningssättet vilket stärker förmågan att ingripa i en situation och genomföra problemlösande samtal utan att själv uppfattas som en part i konflikten. Som stöd tillhandahåller Medlingscentrum den tryckta guiden för medling vid mindre konflikter samt ett kurskompendium.
Under utbildningsdagen varvas gruppsamtal med föreläsning, övningar och analys av verkliga konfliktcase. Efter kursen har deltagaren konkreta verktyg för att förebygga konflikter i arbetsgrupper. De kan bedöma en konflikts allvar och föreslå lämpliga lösningar samt medla i vardagliga konflikter.
Innehåll
- Förstå konflikter: Vad är ett gott samarbete, hur eskalerar konflikter och vilka lösningar är lämpliga beroende på konfliktens dignitet.
- Roller vid konflikt: Medarbetarens, chefens respektive HR:s roll och ansvar vi små och stora konflikter på arbetsplatsen.
- Förebygg konflikter: Det är chefens jobb att fånga tidiga signaler på konflikt och hantera dem i ett tidigt skede. Du får verktygen här.
- Hantera konflikter: Deltagaren får öva på medling vid mindre konflikter utifrån konkreta case.
En dag varvat med teori och case/fallstudier. Deltagarna förses med handouts.
Målgrupp
Chefer och ledare vid KTH
Kursledare
Medlingscentrum