Frågor och svar om kort och kod på KTH
Den här sidan vänder sig till dig som är chef på KTH. Här finns samlade svar på frågor om kort och kod-projektet som just nu implementeras på lärosätet, vilket innebär att medarbetare och studenter ska använda både kort och PIN-kod för tillträde till KTH:s lokaler, med målet säkerhet och trygghet på KTH.
Varför behöver KTH införa både kort och kod vid inpassering?
Målet är att öka tryggheten på KTH. Arbetet med kort och kod utgår från utmaningar som:
- Det har förekommit obehöriga i lokalerna som fått tillträde genom stulna passerkort, vilket skapat otrygghet för anställda och studenter.
- Även stöld av utrustning och skadegörelse i KTH:s lokaler har förekommit.
- Syftet med kort och kod-projektet är att öka tryggheten för medarbetare och studenter på campus, förebygga stölder och skapa en säkrare miljö.
Vad händer nu?
- Senast den 31 december 2025 ska alla fastigheter på KTH ha kort och kod i skalskyddet. Mer information om datum för implementeringen hittar du här.
- Innanför det yttre skalskyddet kan det finnas fler läsare vid ytor som tillhör skolor, institutioner, avdelningar, centrum eller specifika grupper där tillträdet ska vara begränsat. För att komma in där krävs kort och kod.
- Alla studenter har tillträde genom det fysiska skyddet till alla GRU-ytor (grundutbildningsytor) samt till gemensamma ytor och trapphus.
- Alla medarbetare har tillträde genom det fysiska skyddet till gemensamma utrymmen, trapphus och GRU-ytor.
Vem vänder jag mig till för hjälp med passerkort och tillträde?
- Om du befinner dig på campus Valhallavägen kan KTH Entré hjälpa dig byta din pinkod vid behov, de har öppet måndag till fredag 08:00-16:30. Ta med dig ID-kort och tänk gärna på att försöka schemalägga ditt besök till när det är lugnare, för att undvika köbildning. Om du befinner dig på annat campus kan du vända dig till din lokala expedition.
- På KTH är det kortexpeditionen som normalt hanterar förfrågningar om tillträden, därför vänder man sig till dem för att få access till en dörr. Om individen som kontaktar kortexpeditionen inte själv är behörig att beställa tillträdesrättigheten så kan de hjälpa till med att peka en i rätt riktning för vem man ska kontakta för att begära tillträdet.
Vad händer på längre sikt?
- I dagsläget finns en administrativ skuld som innebär att behörighet och tillträde utdelas manuellt. Dessutom finns en teknisk skuld nedärvd som innefattar livscykelhantering (av t.ex. kortläsare och tillhörande batterier).
- Av den anledningen implementerar KTH just nu systemet Serix. Genom Serix får studenter och anställda automatiskt tillträde till rätt grupper och lokaler. Serix gör det också möjligt för användaren att själv spärra sitt kort eller byta kod, något som idag kräver ett besök till KTH Entré.
- Målet med projektet är att studenter och anställda inför HT 2026 automatiskt ska få sina passagerättigheter.
- Framåt blir det möjligt för KTH att använda ny teknik, till exempel mobil passering, parallellt med kort och kod.