AEM med skolchef Sonja Berlijn

och Livslångt lärande

Publicerad 2021-05-12

Se film från mötet med svenska eller engelska undertexter och läs svar på de frågor som kom in till Livslångt lärande. Nästa möte är 9 juni kl 9.

Missa inte nästa AEM

9 juni kl 9–9.45

Zoomlänk publiceras på intranätet  och i nyhetsbrevet pEECS

I sitt senaste möte för alla anställda (AEM) tog EECS nya skolchef Sonja Berlijn bland annat upp hur viktigt det är med hälsa, miljö och säkerhet, hon pratade också om EECS finansiering, rekryteringsprocessen av ny rektor, vad som gäller när du jobbar på en myndighet och en uppdatering kring arbetet med EECS nya kommunikationskanaler.

Lina Bertling Tjernberg och Anders Johansson gästade mötet för att berätta om deras arbete med Livslångt lärande.

Mötet avslutades med en Q&A med inskickade frågor.

Svar på frågor från mötets Q&A

Hur mäts "educational volume"?

– De intäktskällor som presenterades vid AEM 6 maj var i SEK. Så utbildningsvolymen i diagrammet är bara ett sätt att visa GRU-delen av EECS. Ett annat sätt är att använda tid som tilldelats för olika uppgifter, till exempel forskning jämfört med utbildning. Det var en del av informationen för turnén Sonja Berlijn gör för alla avdelningar i vår.

Svar från Livslångt lärande (LLL)

Var hittar vi mallarna för LLL? Anders Johansson sa att det finns för hela KTH, men vi har inte sett något än.

Avtalsmallarna hanteras av enskilda utvalda (juristernas krav för att inte granska varje uppdragsutbildningsavtal) och prissättningsmallen kan skickas till aktuella ekonomer som fått viss inskolning. Det pågår en process på hela KTH kring detta och det är ännu inte klart vilket stöd som kommer ligga på skolorna och vad som ska vara centralt.

Hur kommer antagningen fungera för dessa kurser?

– Antagningen till FoV-kurser (fort-och vidareutbildning) är liknande som för fristående kurser.

Läs mer om vidareutbildning inom LLL

Presentation Livslångt lärande (pdf 248 kB)