Här är skolans nya kommunikationschef

Publicerad 2022-10-11

Möt Sturle Hauge Simonsen, ny chef för kommunikationsenheten på EECS.

Hej Sturle! Vad fick dig att söka den här rollen?

– Att få jobba med forskningskommunikation på KTH har varit en ambition i flera år och när möjligheten dök upp vid EECS var det inga tvekan. Här får jag vara med och påverka kommunikationsarbetet i en verksamhet som genomgår flera förändringar och jag hoppas kunna bidra med erfarenhet, kreativitet och energi.

Vad gjorde du innan?

– Jag jobbade som kommunikationschef vid Stockholm Resilience Centre, ett forskningscenter inom hållbarhet vid Stockholms universitet. Ett mycket spännande center där kommunikation var en grundpelare i hela verksamheten.

Vad kommer du fokusera på den närmsta tiden?

– Två ting: att sätta mig in alla delar av EECS verksamhet och samtidigt utveckla idéer för hur saker kan göras bättre ur ett kommunikationsperspektiv. Jag ska försöka gå runt och säga hej till så många som möjligt men kontakta mig gärna på Slack eller via mail.

Den uppmärksamme har nog noterat att du är norrman, hur hamnade du i Sverige?

– Eftersom jag kommer ifrån Bergen, en av Europas mest regniga städer brukar jag på skämt kalla mig för klimatflykting. Jag har bott i London och Rom men Stockholm är en mycket vacker stad och erbjudandet från Stockholm Resilience Centre gjorde det enkelt att flytta över gränsen.

Berätta något kul och oväntat om dig själv!

– Jag är norrman men gillar inte fisk och går rätt sällan på skidor. Har heller inte brunost i kylen…