Lär känna Viktor – vaktmästare och arbetsmiljöentusiast

– Verksamhetsstödets personal

Viktor Appelgren, vaktmästare, skyddsombud och kemikalieadministratör på EECS.
Publicerad 2023-05-24

Viktor ser inte bara till att din skrivbordsstol eller din glödlampa fungerar. Han är också den som lusläser säkerhetsdatablad på kemikalier eller påpekar faror i din arbetsmiljö. Och så var det den där gången när han snabbt byggde ihop ett brandtåligt batteriladdningsskåp. Han älskar även allting som är nära vattnet men föredrar att hålla sig torr.

Viktor Appelgren, vaktmästare på enheten för Infrastruktur och service, är skyddsombud och kemikalieadministratör. Som skyddsombud är han representant för den fysiska arbetsmiljön på EECS och tillbringar en del av sin tid med att observera vår arbetsplats.

– Jag letar efter sådant som kan ses som trivialt men som kan skapa problem, till exempel tunga föremål på hyllor som man kan få i huvudet, säger han.

Som kemikalieadministratör granskar Viktor nya och existerande kemikalier för att säkerställa att de är säkra för vår verksamhet.

– Genom att lusläsa säkerhetsdatablad framgår vilka risker som finns med kemikalierna. Det kan vara allt från att de är cancerframkallande, till att de är giftiga eller brandfarliga.

Om en kemikalie bedöms som farlig måste det göras en riskbedömning som ska lagras på rätt sätt, genom att registreras i vårt system KLARA. Detta är för att få en överblick av vem som använder kemikalien i fråga och hur mycket. Just nu arbetar Viktor med att se till att vi uppfyller grundläggande lagstiftning, till exempel genom att säkerställa att kemikalier förvaras korrekt.

Brinner för kreativ problemlösning

Viktor började på KTH för snart elva år sedan. Han började då som labbtekniker där han skötte det mesta i labbet utom själva forskningen, bland annat internationella kontakter. Han blev vaktmästare på EECS vid skolsammanslagningen år 2018.

– Mitt hjärta ligger i att stödja den praktiska forskningen och att ägna mig åt kreativ problemlösning i saker som kan uppstå där omkring. Jag är uppvuxen i teknisk familj, och jag har byggt upp en portfolio av erfarenheter för att lösa problem här på skolan.

Efter branden i Q-byggnaden fick han till exempel snabbt bygga ett brandtåligt batteriladdningsskåp.

Vänskapsband med doktorander

Viktor tycker att det bästa med jobbet är studentkontakten och inblicken i andra människors länder, kulturer och traditioner. Han har varit på doktoranders bröllop i både Grekland och Turkiet, men missade tyvärr ett bröllop i Kina.

– Att vara där för personalen är en del av min yrkesroll, och det stödet kan variera mycket beroende på person. En del behöver någon att prata med. Ibland tar jag dem i örat och tvingar dem ta en kafferast, säger Viktor.

Doktorandbröllopet i Grekland var ett minne för livet.

– Vi hade en minibuss så jag och sex doktorander härjade runt i Grekland och fick genom deras vänner och lokalbefolkningen utforska Aten och Kalamata bortom turistområdena. Jag är kulturellt intresserad och är mer road av bakgatorna än turiststråken.

Kajakfrälst

Viktor älskar allting som är nära vattnet men föredrar att hålla sig torr. Färdmedlet varierar mellan segelbåt, kajak eller kanot och farvattnen är i Stockholms skärgård, men han drömmer om både nya farvatten och färdmedel.

– Jag drömmer om att segla från Gotland till Stockholm med segelfartyget Briggen Tre kronor, avslutar han.

Till dess ser ni honom kanske i sommar bland Stockholms skärgårds skär.