Lär känna Nilgün

– Verksamhetsstödets personal

Nilgün Aydin är studievägledare för civilingenjörsutbildningen i Informationsteknik.
Nilgün Aydin jobbar är studievägledare för civilingenjörsutbildningen i Informationsteknik.
Publicerad 2023-08-22

Det här är Nilgün Aydin, som jobbar som studievägledare för civilingenjörsutbildningen i Informationsteknik. I sitt jobb ser hon bland annat till att studenterna får viktig information i god tid och stöttar dem när det är tufft.

– Jag har alltid sökt mig till jobb med människokontakt eftersom jag är väldigt social. Jag tycker det är jättekul att hjälpa studenterna och underlätta för dem under deras studietid hos oss. Studenterna är supertrevliga och visar uppskattning.

Lugnar ner studenterna

Som studievägledare träffar Nilgün dagligen studenter som läser programmet för Informationsteknik. Hon stöttar dem bland annat med studieplanering och ser till att de får viktig information i god tid. Hon har vägledningssamtal exempelvis om valbara kurser eller masterval.

– Jag gillar verkligen att ha kontakt med studenterna. Ofta är de oroliga över studierna, då lugnar jag ner dem. De behöver höra att det löser sig, poängterar Nilgün.

Nobelpris med kungen

Nilgün har en internationell bakgrund med studier i marknadsföring vid universitet i Ankara och språkstudier London.

Efter studierna började hon på turkiska ambassaden som ambassadörssekretare. En häftig upplevelse enligt Nilgün själv.

– Jag fick vara med på Konserthuset när kungen delade ut Nobelpriset, det är det häftigaste jag varit med om! Det var när Orhan Pamuk fick Nobelpriset i litteratur. Varje gång kungen delade ut ett pris reste alla sig upp, det blev att ställa sig upp många gånger. Det är en kväll jag aldrig kommer glömma!

Samlas vid matbordet

Nilgün är mamma till en tolvårig pojke, och fritiden spenderar hon med honom och sin familj. En stor familj som består av hennes syskon och deras barn, mamma och pappa. De samlas oftast vid matbordet.

– Vi hjälps åt att laga mat och gör ofta Meze, många olika små maträtter! Favoriten är turkiska dumplings med köttfärs som serveras med vitlöksyogurt eller tomatsås.

Nilgün hittar du oftast i Verksamhetsstödets lokaler på KTH Kista och du når henne på utbadm@eecs.kth.se