Lisa Olsson stöttar chefer i rekryteringar

– Fördelarna med att ta hjälp av Lisa

Lisa Olsson, doktorandrekryterare.
Publicerad 2023-05-30

Lisa Olsson har sedan hon började på EECS för ett år sedan stöttat skolans avdelningar under doktorandrekryteringsprocessen. Vi har pratat med henne om hennes roll, hur den utvecklats samt om varför rekryterande chefer bör fortsätta nyttja tjänsten.

Lisas tjänst och servicefunktion har funnits på KTH sedan april 2022. Under den perioden har EECS rekryterat minst 100 doktorander.

Ibland är Lisa med under intervjuerna och ibland tar hon dem själv.

– Båda två går bra men oftast fungerar det bäst när vi delar upp intervjuerna och båda parter får mer tid med kandidaterna för att sedan samlas för avstämning. Det brukar ge mesta möjliga för alla.

Lisa fortsätter:

– Fördelarna med att ta stöd i en rekrytering är flera, till exempel får du någon att utvärdera tankar och idéer med under hela processens gång.

Färre komplikationer

Lisa brukar samla in feedback i de fall hon hjälpt till. Detta hjälper både henne och den rekryterande chefen.

Samarbetet med Lisa leder ofta till en upplevd större kontroll över rekryteringsprocessen och färre oklarheter och komplikationer som kan påverka processen negativt i tidiga skeden.

Du hittar Lisa både på KTH Campus och KTH Kista
Du hittar Lisa både på KTH Campus och KTH Kista.

– Även kandidaterna har meddelat positiv feedback. De tycker det känns mer personligt med kombinationen av en teknisk och en kompetensbaserad intervju.

– Men de långsiktiga resultaten ser vi först längre fram. Jag ser fram emot att följa doktorandernas väg och fortsätta stötta de rekryterande cheferna när de behöver.

Flertalet goda samarbeten har vuxit fram under tidens gång som Lisa tycker utvecklar hennes stödfunktion.

– Det finns många inspirerande människor i verksamheten och jag lyssnar gärna på deras tankar, idéer och förslag. Tillsammans så kommer vi förhoppningsvis ha möjlighet att effektivisera nödvändiga delar i processen.

Människan bakom den tekniska kompetensen

En återkommande positiv feedback är att Lisa bidragit till att ge en bredare bild av kandidaten. Inte endast en bedömning av deras tekniska färdigheter, kunskaper och erfarenheter, utan även information om den sökandes personliga kompetens och lämplighet för denna typ av utmaning och tjänst.

– Att jobba med mig innebär att det finns någon som endast fokuserar på människan bakom den tekniska kompetensen och som intervjuar kandidaten utifrån ett mer personligt perspektiv. Under dessa tillfällen så får vi oftast svar på frågor som inte alltid får utrymme under den tekniska intervjun.

Frustration finns

Lisa har fått stor insyn i fakultetens och doktorandernas tillvaro på universitetet.

– Jag har fått en större förståelse för att det stundtals finns en viss friktion mellan Verksamhetsstödets (VS) processer och kärnverksamhetens önskemål.

Inte sällan så finns det en viss frustration. Då är det lätt att förbigå den hjälp som faktiskt finns.

– Det kan vara svårt att ta stöd när det finns redan bestämda meningar om processer i helhet. Det vi inte får glömma är att vi trots allt jobbar för nå samma mål; att få in rätt personer till våra tjänster. Många av de positiva samarbetena som vuxit fram vittnar om att det är möjligt att få till effektiva sätt att arbeta tillsammans, avslutar Lisa.

Behöver du hjälp i en doktorandrekrytering?

Kontakta Lisa