Summering av AEM

9 juni

Publicerad 2021-06-15

Se en inspelning från mötet med svenska eller engelska undertexter och läs svar på de frågor som kom in till IT. Nästa möte är 2 september kl 9.

I sitt senaste möte för alla anställda (AEM) tog EECS skolchef Sonja Berlijn bland annat upp vad som gäller kring återgången till campus i höst och gav en genomgång av skolans forskningscentrum.

Michael Lanz och Joakim Hydén från IT gästade för att berätta om skolans nya kommunikationskanal Slack och migreringen till molnlagringstjänsten OneDrive.

Här nedanför besvaras också de frågor som IT inte hann svara på under mötet.

Svar från IT om Slack och OneDrive

Säkerhetskopieras filerna i OneDrive?

KTH tar ingen egen backup av OneDrive utan förlitar sig på leveranstörens infrastruktur, mekanismer och funktioner i OneDrive som exempelvis versionshantering av filer och papperskorgen.

Om "ni" (vem är det?) överför material från Box till OneDrive, hur ska jag veta var mitt material finns i "original" dvs. de versioner som jag arbetar mest med?

KTH kommer migrera informationen med hjälp av ett verktyg som heter Mover. Vi kommer endast kopiera senaste versionen av filerna. Papperskorgen kommer inte att kopieras.

Kommer man kunna redigera Office 365 Dokument ihop med externa användare? Vi skriver ofta ansökningar ihop med externa partner.

Ja, om man delar dokument med andra användare kommer man kunna redigera dokument samtidigt med flera användare.

KTH har sedan ett tag gett personal privat använding av Microsoft Office 365. Hur påverkar övergånen till 365 arbetet. Kommer vi fortsätta kunna använda det privat?

Ja, du kan använda det för privat bruk och det kommer inte påverkas av övergången. Du får inte använda programmen i kommersiellt syfte och det kommer att upphöra när du slutar din anställning.

Finns en Linux-klient för Slack?

Linux-klient finns för Slack, detta var något som vägdes in i beslutet 2017.

Är tanken att ha både Slack och Teams? Det motarbetar nog syftet.

Slack är den tjänst som används vid intern kommunikation inom KTH. Teams  erbjuds för anställda vilka har behov av att använda tjänsten med extern part.

Vilka undersökningar har gjorts inför valet av samarbetsverkyg?

Beslut om Slack togs av ITA-LG 2017-05-31. Beslutet baserades på en utvärdering av MS Teams och Slack. Har du fler frågor kring samarbetsverktyg, var vänlig och skicka in din fråga till it-support@kth.se

Finns det någon möjlighet förutom copy/paste att få över informatioon från Slack till något mer permanent?

Det går att exportera data från Slack . Dock raderas/gallras data som är äldre än 90 dagar.

Om man inte kommer igång med Slack från dag ett kommer man då missa information?

Alla inlägg och filer ligger kvar i 90 dagar, så det går bra att komma in i användningen successivt.

Kan Slack hantera multipla konton?

Ja, det går bra att ha konton i andra arbetsytor (Instanser av Slack) och via Slack-klient på dator/padda/mobil kan man enkelt byta mellan dessa.