De äter sig till kulturell förståelse

Buffébord med folk som förbereder i bakgrunden.
Den 9 maj var det dags för Internationell knytis på institutionen för industriell produktion.
Publicerad 2022-05-09

En internationell lunch med rätter från hela världen – Eleonora Boffa och Ove Bayard kom på idén som blev ett uppskattat evenemang på sin institution.

Institutionen för industriell produktion har anställda från många hörn av världen – Kina, Bangladesh, Pakistan, Indien, Ecuador, Iran, Albanien, Ryssland och flera afrikanska och europeiska länder. De pratar engelska på jobbet, men hur mycket vet de egentligen om varandras kulturella bakgrund? Den 9 maj bjöd Eleonora Boffa  och Ove Bayard  in all personal på institutionen till en så kallad Internationell potluck.

Berätta om konceptet?

Man med sill och kvinna med lasagne.
Ove Bayard och Eleonora Boffa är engagerade i institutionens JML-arbete när de inte lagar mat, forskar eller undervisar.

Det är ganska enkelt, folk registrerar sig för lunchen och berättar vilken typ av rätt de kommer att ta med sig. De tar med antingen en förrätt, en huvudrätt eller en efterrätt och anmäler sitt bidrag i ett delat dokument, så att övriga inte lagar samma sak. Under lunchen serverar vi rätterna som buffé så att alla kan smaka på lite av varje, säger Eleonora.

Hur kom ni på idén?

– Nu när vi oftare är på kontoret igen och äter lunch tillsammans, brukar vi titta ner i varandras matlådor och tänka: "Det där ser bra ut. Vad är det?” Det här evenemanget är ett sätt att lära känna varandras kulturer genom mat, säger Ove som tillsammans med Eleonora är engagerade i JML-frågor poå arbetsplatsen.

Vad tror du lunchen kan ge dina kollegor förutom full mage?

– Vi hoppas att det här blir ett tillfälle att få dela lite av varandras kulturer, fortsätter Ove. Genom maten kan vi förstå något av vår kulturella identitet, få en djupare förståelse för andras och på sikt vara mer inkluderande för varandra.

– Vi kommer att märka upp alla rätter med deras ursprungsland, kocken som lagade den och en kort beskrivning, förklarar Eleonora.

– Det kan vara isbrytaren som får oss att börja prata om traditionerna bakom rätten. Så vi kommer inte bara att få testa nya smaker och få chansen att utbyta recept, vi kan också lära oss varför vi äter till exempel sill eller hummus i olika områden.

Vad tog ni med er till buffén?

– Lasagne, säger Eleonora. Det är lätt att förbereda och går att göra vegetariskt eller veganskt. Jag försöker ta hänsyn till så många kostvariationer som möjligt.

– Jag kan avslöja att det inte var surströmming, säger Ove med ett leende. I så fall skulle vi behöva vara utomhus eller boka ett större rum med bra ventilation. Nej, för mig blev det Janssons frestelse.

Man i skägg som skriver skylt vid buffébord.
”Racuchy – polska pannkakor med äpple. De är lite som en blandning av äppelmunkar och pannkakor. Jag ställde dem både bland varmrätter och desserter. De är även goda till frukost!" /Robert Tomkowski
Kvinna som håller i två skålar med grön röra.
”Kashke bademjan – Iransk aubergineröra toppade med valnötter. Det svåraste med rätten är kanske att hitta Kashk i Sverige (en sorts fermenterad vassle som är vanlig i det persiska köket)." /Niloufar Salehi
Man som kavlar bröd utomhus.
"Jag tog med ett speciellt ris som bara växer i Bangladesh, en gryta till det och så Roti – ett flatbröd som jag steker i panna. Jag har tjatat länge om att vi borde göra en sån här lunch. Äntligen!” /Farazee Asif

Tips om du vill arrangera internationell knytis

• Mejla alla anställda på din avdelning minst tre veckor i förväg och be om registrering före ett visst datum. På så sätt kan du boka en lämplig plats och veta hur mycket mat ni ska laga.

• Ha ett delat dokument så att alla kan se vad ni tar med er, så blir det balans mellan förrätter, huvudrätter och desserter.

• Sätt skyltar vid rätterna som talar om vem som är kock, namnet på rätten och ursprungslandet.

• Försök att respektera kostvariationer men kräv inte att kockarna ska ta hänsyn sig till alla.

• Bestäm ett trevligt ställe. Utomhus kan vara härligt på sommaren, men var beredd att flytta in om vädret kräver det.

• Sprid ordet!

Berättat för och foto av: Ulrika Georgsson