Doktorandkurs ger bättre start och mod att fråga

Doktorander på ITM-skolan får numera en gemensam introduktion till livet som forskarstuderande. Kursen, som i höst ges för femte gången, stärker både självförtroende och gemenskap – och ger mod att ställa de där jobbiga frågorna.
Att vara doktorand är speciellt. Du är både student och anställd, ofta på din första riktiga tjänst och ibland långt hemifrån. Behovet av stöd har länge varit uppenbart, och på KTH:s ITM-skola saknades tidigare en gemensam introduktion. Det blev upp till varje handledare att slussa in doktoranden i arbete och rutiner, och därmed också varierande resultat. Därför tog forskarutbildningsansvarige Mats Magnusson initiativ till att utveckla en kurs tillsammans med doktorsprogramansvariga och THS.
– Många doktorander upplevde bristande handledning och otydlighet kring frågor som författarskap, berättar Mats. Målet var att kursen skulle ge en gemensam bas och skapa en tryggare start.
Ett smörgåsbord av teman
Vid varje kursstart samlas ett tjugotal doktorander från olika program, inklusive industridoktorander. De får korta föreläsningar och deltar i diskussioner med gästlärare från ITM, KTH Innovation och Biblioteket. Ämnena sträcker sig från skrivande, kommunikation och vetenskapsteori till hållbarhet, JML och publiceringsstrategier.
– Studenterna får en överblick, lär sig vart de kan vända sig framöver och, inte minst, tränas i att ställa frågor, säger Linda Söderlindh, kursansvarig och tillika adjunkt i teknikvetenskaplig kommunikation. Dessutom får de koll på vilka fördjupningskurser som finns.
Momenten som ingår kan vara allt från att läsa och diskutera en vetenskaplig artikel till att fylla i sin individuella studieplan. Och i ett pass ger redaktören för en vetenskaplig tidskrift tips på hur du blir publicerad. En uppskattad men ibland utmanande övning är att intervjua sin handledare om ömsesidiga förväntningar, vilket ofta synliggör stora skillnader i arbetssätt mellan olika institutioner.
Bygger nätverk och mod
En central tanke är att doktoranderna ska få syn på forskningen ur fler perspektiv och lära känna varandra över institutionsgränserna.
– Det är lätt att bli insnöad i sitt eget ämne. Här kan en materialdoktorand möta en INDEK-doktorand och upptäcka helt andra vetenskapliga metoder och både inspirera varandra och förstå varför det ser olika ut. Samtidigt övar de sig i att diskutera svåra frågor tidigt, säger Linda.
Kursen ges i regel på plats för att bygga nätverk, men en digital variant ska testas i vår för att underlätta för industridoktorander på annan ort. Dessutom kommer skolan arbeta med andra delar av onboardingen av nya doktorander under hösten.
Ett stort lyft
Delight Ezeh från Nigeria, som började sina studier i december 2024, uppskattade kursen:
– Jag skulle beskriva kursen som en rundtur i en allmän verktygslåda för doktorander. Det var bra att så tidigt få grepp om rutiner och förstå vilka kriterier som gäller för doktorsexamen vid KTH.
Kursen är nu obligatorisk för alla doktorander på ITM. Effekterna märks tydligt: genomströmningen har stabiliserats och administrationen får färre frågor från nya studenter. Dessutom har de mycket bättre koll på vad de kan förvänta sig av sina handledare.
– Efter varje kursomgång möter jag doktorander som har blivit tryggare, både i sina roller som unga forskare och som anställda på ett universitet, säger Linda. Och kanske lite mer nyfikna på världen utanför den egna forskargruppen.
Text och foto: Ulrika Georgsson