INDEK lösningsorienterat när arbetsmiljön svajade

Hur går det med JML-arbetet, Cali?

Porträtt av Cali Nuur
Prefekt Cali Nuur. Foto: Anna Gullers
Publicerad 2022-02-16

På INDEK finns forskare i toppklass inom genus, organisation och ledarskap. Men det som i teorin verkar lätt kan i praktiken vara svårt. Prefekt Cali Nuur berättar hur man under två års tid har utvecklat arbetsmiljön på institutionen.

INDEK är ett starkt varumärke, framstående inom entreprenörskap, innovation, industriellt ledarskap och jämställdhet. Dessutom har KTH:s vicerektor för jämställdhet, mångfald och lika villkor sin hemvist här, kunskaper om JML-frågor* råder det inte brist på.

När Cali Nuur  i januari 2021 blev prefekt på INDEK fick han en arbetsmiljöutredning och en handlingsplan i knät. Kanske blev det den störta ögonöppnaren för den nye prefekten – att JML-frågor inte bara handlar om förutsättningarna för kvinnor och män.

– Generellt brukar diskussioner kretsa kring jämställdhet mellan könen, men jag tycker att vi även bör titta på andra typer av diskriminering, säger Cali. Som att du inte har rätt kontakter eller status, till exempel.

Utredningen som blev klar 2020 visade att INDEK bland annat behövde förbättra sina interna samarbeten, informera varandra på ett mer transparent sätt så att ingen exkluderades samt jobba på sin organisationskultur. Det blev startskottet för en rad åtgärder under hösten, då med Matti Kaulio som prefekt. Vice prefekt Pernilla Ulfvengren fick uppdraget att leda utvecklingsprojektet ”Inkluderande INDEK”.

Lösningarna följde olika spår. Att utveckla kommunikationen mot ökad transparens var ett område som en arbetsgrupp satte tänderna i. För om det saknas en tydlig struktur kring hur saker ska göras och vilka som har insyn i olika processer ökar risken för att vissa individer hittar informella vägar och därmed har ett informationsövertag. Idag använder Cali strukturerade matriser för att alla medarbetare ska veta vad de förväntas göra i olika sammanhang. Han försöker även vara ett föredöme genom att vara tillgänglig för att diskutera olika frågor och hitta lösningar.

Men det fanns också beteenden som medarbetarna behövde träna på, till exempel bemötande. En konkret aktivitet var att samla all personal för en kurs på temat Effektiva och inkluderande möten. Där gick kursledaren igenom hur man skapar ett mötesklimat där alla känner sig välkomna och kan delta aktivt på lika villkor. Framför allt blev kursen ett tillfälle att börja diskutera saker ordentligt.

Cali, som funnits med på institutionen sedan 2006, har en känsla av att det har blivit ett bättre klimat på INDEK sedan dess. Dels tack vare regelbundna samtal med alla avdelningschefer, dels tack vare konkreta förändringar i rutinerna. Nu närmar de sig hans vision om ett INDEK.

– Tidigare såg vi oss själva mer som små öar, men nu har vi gemensamma aktiviteter och andra mötesplatser. Vi har försökt jobbat hårt under året för att göra arbetsmiljön bättre, säger han.

– Jag är stolt över att alla har varit så lösningsorienterade. Det märks att vi har smarta medarbetare som är experter på innovation, organisation och ledarskap.

Text: Ulrika Georgsson

Mer om arbetsmiljöutredningen

Arbetsmiljöutredningen gjordes på uppdrag av GVS 2019. Utredningen bestod av intervjuer med medarbetare och fokus låg på att förbättra organisationen, inte individer.

Utifrån rapporten från utredningen formerades olika arbetsgrupper med fokus på fyra punkter:

1. Utveckla samarbetet mellan doktorander och handledare.
  2. Balansera mellan en stark linjeorganisation och en stark fakultet.
  3. Kunskap om, och arbete med, konflikthantering och medling.
  4. Transparens, information och kommunikation.

Hösten 2021 avlade viceprefekt en rapport från projektet Inkluderande INDEK.

Fakta om JML-arbetet på ITM-skolan

JML är ett KTH-begrepp som står för Jämställdhet, Mångfald och Lika villkor.

På ITM-skolan deltar ledningsgruppen i JML-arbetet så att det kan integreras i många olika delar. Vissa ledare har specifika ansvarsområden och ingår i "Lilla JML-gruppen" som leds av JMLA.

Dessutom finns lokala JML-grupper på varje institution och i verksamhetsstödet som fångar upp medarbetares idéer och omvandlar till olika aktiviteter. De ingår i ”Stora JML-gruppen”.