Nu kommer HR närmare dig

Porträtt av Aleksandar Dimitrijevic
Aleksandar Dimitrijevic, HR-ansvarig.
Publicerad 2021-12-08

Från 1 december jobbar ITM:s HR-avdelning på ett nytt sätt. Avdelningens olika roller blir mer tydliga och institutionerna får sin egen HR-partner.

Lagom till årets slut får ITM:s HR-avdelning något av en nystart. Det är en omorganisation som ska få avdelningen att både bli tydlig, komma ännu närmare verksamheten och göra HR-avdelningen till ett oljat maskineri.

– HR har tidigare arbetat väldigt isolerat inom sina funktioner. Tanken är nu att få till ett ännu bättre samarbete som i sin tur leder till bättre service mot verksamheten, säger Aleksandar Dimitrijevic , HR-ansvarig på ITM.

De olika ansvarsområdena i den nya strukturen på HR är ”Res och Arvode”, ”Administration”, ”Lärartillsättningar och rekrytering” samt ”HR-partners”.

HR har också fått signaler från flera delar av ITM om att man vill ha en tätare dialog med HR i olika ärenden. Nu kommer man förhoppningsvis kunna arbeta mer proaktivt istället för att ”städa upp” i efterhand, menar Aleksandar.

– Den stora skillnaden blir framför allt det vi kallar för HR-partners. Det innebär att varje del av verksamheten, tex en institution, kommer att ha en HR-partner att vända sig till för personalfrågor. HR-partners kommer också delta i ledningsmöten och andra forum på institutionerna.

När ärenden kan landa direkt hos en HR-partner blir hanteringen ofta betydligt snabbare. Ärenden slipper falla mellan stolarna och kvalitén på arbetet höjs.

– Förändringen bottnar till stor del i att medarbetarna uttryckt en önskan att vilja fortsätta utvecklas och använda den kapacitet och kunskap de besitter, förklarar Aleks.

Samtliga HR-partners kommer komma ut på respektive institution och berätta mer om förändringen.

Text: Anna Gullers

Vad tycker du om den nya organistionen?

Porträtt av Maya Öberg

Detta är en efterlängtad förändring i gruppen. Förutom möjligheten att utvecklas personligen kan vi på ett bättre sätt säkerställa att verksamheten får det kvalificerade HR-stöd som de behöver genom att vara involverade i allt som händer ute på institutionerna. Målet är givetvis att förebygga långtgående individärenden, som kan vara det svåraste som en chef behöver hantera, så bara genom att synas och träffas kan vi nog plocka upp sådana signaler tidigare. Jag är supertaggad och hoppas att MMK och EGI också är det!

/ Maya Öberg, HR partner för MMK och EGI