Nu stänger expedition Sing-Sing

Kvinna och man vid disk
Annika Lilja, Serviceansvarig på ITM-skolan, tillsammans med Christer Lindholm som har bemannat expeditionen i 22 år.
Publicerad 2023-10-23

Allt färre studenter som besöker expeditionen och skenande lokalkostnader. Det är två av anledningarna till att ITM-skolan stänger expeditionen i Sing-Sing den 1 november.

Expedition Sing-Sing var tidigare en viktig knutpunkt för studenter som hade frågor eller behövde hjälp med kursregistreringar och utlämning av tentor. Lärare har också kunnat få stöd med tentahantering. Med tiden har besöken blivit allt färre, särskilt efter pandemin då många studenter övergick till digitala tjänster. Idag har expeditionen blivit en dyr och ödslig historia:

– Jag träffar kanske två studenter per dag nu för tiden, säger Christer Lindholm som har bemannat expeditionen i 22 år. Det är inte alls som förr och dagarna blir lätt långtråkiga.

Den 1 november klubbar därför expeditionen igen. Studenter hänvisas direkt till studievägledare i korridoren på plan 2 eller till centralt studentstöd på webben.

För tentamensadministration, som expeditionen tidigare var en nod för, väntar nya tider: Christer ska ingå i ett pilotprojekt för central hantering av tentamen. I OpenLabs gamla lokaler ska man utveckla nya gemensamma processer för hela KTH som omfattar gemensam utskrift, packning och in- och utlämning av tentor.

Även för medarbetare har expeditionen fyllt en funktion, men Annika Lilja, Serviceansvarig på ITM-skolan, menar att förändringen kommer bli odramatisk:

– Numera är det ganska lite stöd som sker över disk. De allra flesta medarbetarna föredrar redan nu att kontakta oss via mejl, telefon eller webbformulär. Men några processer kommer ändras. Paketen kommer vi till exempel styra om till expedition Nord, så att vaktmästare sedan dagligen levererar dem till Sing-Sing.

Servicecenter kommer att flytta in i den nedlagda expeditionen och förvandla ytan till ett kontorslandskap. Därmed kommer medarbetare fortsatt kunna titta förbi för att hämta ut lånepasserkort, SL-kort, parkeringsdekaler och elsparkcyklar. Men för bästa service gör man bäst i att mejla innan så att personalen garanterat är på plats.

– Flytten blir en lyft när vi får en ljusare och bättre lokal, menar Annika. Och så sparar skolan en slant genom att vi kan säga upp deras gamla kontorsrum.

Text och foto: Ulrika Georgsson