Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Sandra Tibbelin får ansvar för lärarutbildningarna

Kvinna
Sandra Tibbelin, universitetsadjunkt på Lärande i STEM, och sedan 1 november även vice GA på ITM-skolan.
Publicerad 2025-11-05

Hallå där Sandra Tibbelin, sedan 1 november är du ITM-skolans vice grundutbildningsansvarige med fokus på lärarutbildningarna. Vad innebär uppdraget?

– Det innebär ett övergripande ansvar för samordning av lärarutbildningarna på KTH, att representera KTH i olika nationella samarbeten som finns kring lärarutbildningar samt att delta i styrgruppen för att vidareutveckla samarbetet mellan KTH och Stockholms Universitet. Dessutom kan det innebära att svara på remisser, leda utredningar eller samordna aktiviteter som har med lärarutbildningarna att göra.

Vad har du gjort innan på KTH och inom lärarutbildning?

– Jag har varit länge på KTH, först som student på Teknisk Fysik och sedan som doktorand inom Medicinsk bildfysik. Efter min licentiatexamen vidareutbildade jag mig till lärare och arbetade som högstadielärare under några år.

– Sedan 2017 har jag arbetat med lärarutbildningar på KTH. Jag har arbetat med undervisning i många olika kurser på lärarprogrammen, varit programansvarig för flera av våra lärarprogram och var också med och tog fram ett nytt lärarprogram när KTH tillsammans med några andra lärosäten fick i uppdrag av regeringen att anordna en försöksverksamhet med förkortad kompletterande pedagogisk utbildning 2022.

Vad ser du mest fram emot i din nya roll?

– Jag ser fram emot det samordnande arbetet och hoppas hitta flera möjligheter till samarbete mellan lärarutbildningarna på KTH framöver, kanske även med andra program. Det nationella samarbetet är också spännande, det är inspirerande att höra hur andra lärosäten organiserar sina lärarutbildningar. 

Vad händer härnäst?

– Jag håller på att sätta mig in i uppdraget och måste lära mig mer om de lärarprogram jag inte redan är insatt i. Jag tar gärna emot synpunkter och förslag från programansvariga eller lärare som har idéer kring samarbeten och dylikt.

– Jag tycker att det är väldigt bra att lärarutbildningarna får synas mer på ITM. Att utbilda framtidens lärare är ett viktigt uppdrag.

Berättat för: Ulrika Georgsson