"Vårt mål är att påverka samhället"

Hatef Madani
Hatef Madani sätter impact på agendan. Foto: Anna Gullers
Publicerad 2022-03-16

Nästan allt vi gör på KTH leder till samhällspåverkan, eller impact som KTH kallar det. Hatef Madani, impactansvarig på ITM, brinner för att påminna forskare om detta – och hjälpa dem att få större ett större genomslag med sina resultat. Och för alla de som har missat vad KTH:s så kallade impactgrupp gör – här är texten för er.

"Jag skickar över din avdelnings publiceringar efter föredraget, ok?"
I en föreläsningssal lyssnar en handfull doktorander på Hatef Madani som förklarar varför det är viktigt att välja rätt tidskrift när de publicerar sina forskningsresultat. Det handlar om att nå ut till rätt målgrupp. Få citeringar. Se till att resultaten sprids till så många som möjligt. Och i slutändan handlar det om att putsa på KTH:s attraktionskraft och ranking i förhållande till andra internationella universitet.

Denna dag är Hatef Madani på plats för att för att peppa studenterna och den nuvarande fakulteten till att ha en genomtänkt publikationsstrategi. Föreläsningen är en del av det arbete han gör för skolan i sin roll som impactansvarig på ITM.

– Allt vi gör på KTH leder ju till samhällspåverkan, eller impact. Detta är hela anledningen till KTH:s existens - vi vill påverka samhället genom att ge studenterna kunskaper som gör skillnad och producera forskningsresultat som kan förbättra vårt samhälle. Impactgruppens uppgift är att påminna oss om varför vi gör det vi gör, så att vi kommer ihåg vår målsättning – hela tiden, säger Hatef.

Ökat tryck att visa upp impact

KTH har aktivt arbetat med impact som projekt sedan 2012. KTH:s fem skolor har minst en impactansvarig och en kommunikatör dedikerad till projektet. Några gånger varje termin träffas KTH:s alla team för att inspirera och lära av varandra.

Målet är tydligt: ​​att skapa och kommunicera KTH:s impact i samhället. Och att sprida kunskap så att fler kan ha nytta av den.

– Det finns också ett växande förväntan på att akademiker ska - utanför de vetenskapliga sammanhangen - visa hur de förändrar samhället genom att ha kontakt med industrin eller beslutsfattare.

Till en början var det lite oklart hur ITM skulle ta sig an arbetet med impact, förklarar Hatef. Speciellt eftersom varje skola gör sina egna prioriteringar och lägger upp arbetet som de vill. Med tiden har ITM i allt större utsträckning arbetat med handlingsplaner styrda av skolchefen.

– Ett år fokuserade vi på att hitta bra impact stories, ett annat år var RAE i fokus och förra året lade vi in en växel för att påverka KTH:s ranking genom att förbättra våra publiceringsstrategier, vilket vi såg var en lågt hängande frukt.

Men skolornas impactteam kan också komma med egna initiativ. Hatef har till exempel med hjälp av KTH:s alumnorganisation och programchefer arrangerat ett pilotevenemang för alumner från energimasterprogrammet.

– Jag ville förstå hur vi kan förbättra vårt samarbete med tidigare studenter, personer som nu arbetar runt om i världen, och hur vi kan använda deras kunskap och erfarenhet i utbildningssystemet.

Partnerskap en pusselbit

Ämnena för KTH:s större impactmöten varierar. Den senaste tiden har gruppen haft extra fokus på KTH:s samarbeten med till exempel industri, myndigheter och kommuner. Partnerskap är en viktig pusselbit för att få samhällspåverkan. I samarbete med andra aktörer kan KTH ta fram relevanta lösningar för de utmaningar vi står inför idag – och få ut dem i verkligheten snabbare.

– Här finns det utrymme för att bli ännu bättre. Ibland når vårt strategiska partnerskap tyvärr inte utanför partnerskapets styrgrupp. Vi måste utforska potentialen här, till exempel genom att nå ut med dessa till våra fakulteter och hitta tvärvetenskapliga forskningsområden. Då kan ännu fler innovativa idéer dyka upp.

Hatef påpekar att de impactansvariga gärna hjälpa till med råd om kort- eller långsiktiga strategier i organisationen. Impact är komplext och kan ta år att innan den visa sig. Institutioner och enskilda forskare som vill veta vad de kan göra för att öka sin impact kan kontakta honom.

– Min huvudsakliga uppgift som impactansvarig är att diskutera ämnet – med avdelningschefer, institutioner, fakultet, doktorander... Diskussionen i sig är inte att förakta; den gör impact till en del av vår agenda – med tiden blir det vårt tankesätt.

– Vårt lilla påverkansteam är tillgängligt för alla typer av stöd – från att vässa impactcase till att utforma långsiktiga strategier. Det finns ingen lösning som passar alla här. Samtidigt ska impact inte ses som en börda för våra fakulteter, det ska inte bli mer dagliga göromål. Däremot handlar det handlar om ett tankesätt och en arbetskultur. Vi kommer alltid ha samhällspåverkan genom vår forskning och utbildning. Det är mer en fråga om hur man förbättrar det och kommunicerar det.

Text: Anna Gullers