Internationella råd, jämlikhet och utbildningsval på Fakultetsnämndens agenda
Dimensioneringen av utbildningsutbudet, ett nytt internationellt råd och praktiskt jämställdhetsarbete. Det var tre centrala frågor som diskuterades vid det senaste mötet i SCI-skolans Fakultetsnämnd. Nils Wikström, doktorandrepresentant i nämnden, berättar mer om innehållet och varför frågorna är särskilt viktiga just nu.

Svårt för studenter från Öppen ingång att välja fritt
En av de huvudsakliga diskussionspunkterna rörde dimensioneringen av KTH:s utbildningar, med särskilt fokus på SCI-skolan.
– Diskussionen handlade framför allt om hur många som ska antas till respektive utbildning och var det finns behov av att justera. Det har funnits vissa problem med civilingenjörsprogrammet Öppen ingång, där studenterna i teorin ska kunna välja inriktning fritt efter första året. Men så blir det inte i praktiken, eftersom det är hård konkurrens om platserna på andra program. Ett förslag som diskuterades var att minska antalet antagna till Öppen ingång, så att de som blir antagna inte behöver konkurrera om platser på övriga program, säger Nils Wikström.
Internationellt råd kan ge nya perspektiv
En annan punkt på dagordningen var inrättandet av en International Advisory Board (IAB).
– Förslaget går ut på att skapa ett rådgivande organ med forskare och lärare från externa universitet, som kan se över KTH:s prioriteringar, struktur och komma med förbättringsförslag. Det sågs som något positivt, men det finns utmaningar i att avgöra vilka som ska sitta i IAB, både externt och internt.
Jämställdhet kräver uthålligt arbete
En tredje diskussion uppstod i samband med en rapport från Anställnings- och docentutskottet, där frågan om jämställdhet inom fakulteten lyftes.
– Eftersom kommittéer och grupper på KTH ska vara jämställda mellan kvinnor och män uppstår ett problem. Eftersom endast cirka 30 procent av de anställda inom fakulteten är kvinnor blir det svårt att uppnå jämställdhet i praktiken. Det leder till att en mindre grupp får en större arbetsbörda, eftersom färre personer behöver göra mer arbete om grupperna ska vara jämställda, säger Nils.
Han lyfter jämställdhet som en särskilt viktig fråga att arbeta vidare med:
– Det här är något som kräver aktivt arbete och bör finnas med på varje möte. Jämställdhet mellan kvinnor och män i akademin är fortfarande problematisk, och det påverkar representationen i nämnder, kommittéer och utskott. Även om det görs insatser kontinuerligt på KTH är det viktigt att utvärdera deras effekt och planera för nästa steg.