Zoomansvarig person vid zoomnärvaro
Här beskrivs den Zoomansvarige personens roll och ansvar inför, under och efter en tentamen på distans med zoomnärvaro.
Zoomsessioner till en tentamen rekommenderas att skapas av den så kallade zoomansvarige personen. Examinator kan själv vara den zoomansvarige personen eller ta hjälp av en kollega.
Zoomansvariges ansvar
Personen ansvarar för att:
-
skapa zoomsessioner för tentamen
-
ha kontakt med examinator, mötevärd m.fl.
-
samordna arbetet inför examinationstillfället
-
be mötesvärd ge behörighet för zoomsessioner
-
schemalägga zoomsessioner åt mötesvärdar
-
mejla inbjudan till zoomsessionen till examinator och tentander tre dagar innan tentamenstillfället.
Schemaläggning av zoomsession och konfiguration
Denna guide utgår från konfiguration via
mötesbokningen på Zooms webb
.
Rekommenderade inställningar nämns i tabellen. Inställningar som ej nämns är upp till värdpersonen för mötet att ta ställning till, vanligen används de inte.
Funktion | Inställning |
---|---|
Topic | Kursnamn och datum, t.ex. SF1621 2020-04-14 |
When | Starttid för provet, minus 30 minuter (om tentamen börjar klockan 8:00 ställer du in detta värde till 7:30) |
Duration | Maximal provlängd plus 30 min (se till att ta hänsyn till extra skrivtid) |
Timezone | Stockholm |
Registration | Nej |
Schedule for | Välj värdperson mötet planeras för |
Meeting ID | Generate automatically |
Security - Passcode | Ja |
Security - Require authentication to join | Ja, begränsa till ‘Employee or Student at KTH’ |
Video | Host: På |
- | Participant: På |
Audio | Båda |
Meeting options – Allow participants to join anytime | Nej |
Meeting options – Mute participants upon entry | Ja |
Meeting options – Automatically record meeting on the local computer | Nej |
Alternative Hosts | Kan lämnas tom |
Skapa zoomsessioner för studenter med kompensatoriskt stöd
För studenter med kompensatoriskt stöd så är det en rekommendation från Funka att alla tentander i ett zoomrum sänker ljudet på sina datorer medan mötesvärden höjer ljudet. Då kan tyst kommunikation fortfarande ske men utan att studenterna störs av ljud från andra i onödan. Det rekommenderas även att studenter med kompensatoriskt stöd inte bör placeras i zoomsessioner med många olika kurskoder.
Funkas rekommendationer kring hantering av stöd under olika examinationsformer
Distribuera zoomsessioner
Vid skapande av zoomsession (meetings), skapas en mötesinbjudan, en länk som antingen kan mailas ut till studenterna eller publiceras i Canvas. Mötesinbjudan innehåller lösenordet för rummet så den som klickar på länken kommer direkt in till mötet medan den som kopierar länkadressen kommer behöva skriva in lösenordet så glöm inte dela den informationen. Examinatorn ansvarar för att bestämma hur mötesinbjudan ska spridas till studenterna.
Mötesinbjudan, länken till Zoomrummet kan i efterhand tas fram av värdpersonen och av den som planerade mötet. Då ett möte öppnas upp för redigering och sedan sparas blir länken synlig på samma sätt som första gången mötet sparades. Välj "copy link" och dela mötesinbjudan exempelvis via mail eller genom Canvas.