Nya fakultetsorganisationen tar form
Hallå där Sofia Ritzén, dekanus och ordförande i fakultetsrådet.
Skolornas fakultetsnämnder startade sitt arbete vid årsskiftet. Hur går det för dem?
– Bra, skulle jag säga. Det finns ett stort engagemang, men fakultetsnämnderna är fortfarande bara i starten av sitt arbete, vilket förstås märks och det behöver få vara så. Linjeledningen på skolorna behöver också förhålla sig till de nya fakultetsnämnderna och förstå vilka olika roller de har.
Vilka frågor arbetar fakultetsnämnderna med?
– Principiellt ska fakultetsnämnderna arbeta med frågor om kvalitet i forskning och utbildning samt strategiska utvecklingsfrågor för skolan. De jobbar också med mer operativa frågor som utbildningsplaner men ska även komma in i arbetet med skolornas verksamhetsplaner.
Hur sker koordineringen mellan fakultetsnämnderna och fakultetsrådet?
– Genom en grupp som heter gruppen för kollegial samordning. Den består av mig, prodekanus, vice ordförande i respektive fakultetsnämnd samt lärarledamöterna i styrelsen. Det är en bra gruppering för överhörning mellan skolorna och högsta ledningen. Gruppen har träffats en gång hittills. Och diskussionen har rört vilka frågor vi ska prioritera och ägna tid till.
Berätta mer om den här kontaktytan
– Samordningsgruppen hanterar frågeställningar som fakultetsrådet jobbar med och som behöver tas vidare ut i skolornas fakultetsnämnder, för att vi ska kunna komma vidare. Samma gäller vice versa. Det innebär att fakultetsnämnderna också lyfter frågor som är KTH-gemensamma uppåt till den gruppen. Dialogen med styrelsens lärarledamöter är också värdefull för överhörning och för att förstå olika perspektiv i ledningen av KTH.
Vad jobbar fakultetsrådet med till skillnad från fakultetsnämnderna?
– Vi har i mycket liknande frågor men för olika nivåer, KTH-respektive skolnivå. Och så jobbar också fakultetsrådet med våra akademiska grundvärden. Till exempel innebörden av den akademiska friheten och hur vi stärker det akademiska medborgarskapet. Med det akademiska medborgarskapet menas sådant arbete som inte direkt kopplar till forskning och undervisning.
Fakultetsrådet har också en normerande funktion och arbetar med frågor om regelverk. I det ligger till exempel att säkerställa att man inom organisationen gör lika när det är bäst så.
Text: Marianne Norén (marianno@kth.se)