“Det har tidigare inte funnits någon väg att få gehör för åsikter”

– Kristina Höök om EECS Fakultetsnämnd

Kristina Höök, medlem i EECS Fakultetsnämnd.
Publicerad 2024-04-04

I januari 2024 infördes skolfakultetsnämnder på KTH. Vi har pratat med en av EECS medlemmar Kristina Höök om varför hon sökte sig till nämnden, varför den behövs och vilka frågor hon kommer driva.

Hur kom det sig att du sökte dig till Fakultetsnämnden?

– Jag tillhör den äldre generationen på KTH, jag har ledarerfarenhet och har jobbat länge här så jag kände att jag skulle kunna bidra. Det är främst tre saker jag vill driva. Dels genus och mångfald – KTH har pratat om det sedan 2012 när jag började och statistiken har inte förändrats. En annan sak är New Public Management som jag är starkt emot. Allt ska utvärderas och styras genom formulär och rutiner – det brister i respekt för fakultetens kompetens och autonomi.

– Den tredje punkten är hållbarhet. KTH:s forskare har både kunskaper och innovationskraft som kan komma studenter, samhälle och industri till del. Fakultetsnämnden kan hjälpa till att skapa processer, tvärvetenskapliga centra och utbildning kring hållbarhetsfrågor.

Varför tycker du det behövs en Fakultetsnämnd?

– Att styra genom kollegialitet är en enorm tillgång. Fakultetsnämnden gör det möjligt att lyssna på och engagera fakulteten i att skapa det bästa möjliga förutsättningarna för KTH.

Vad pratar ni om för frågor just nu?

– Vi har haft bra möten där vi bland annat diskuterat kollegialitet, vilket är en central aspekt för att fatta beslut tillsammans. Senaste mötet var en workshop där vi diskuterade vilka värderingar som är viktiga för EECS. Vi identifierade sex viktiga områden: utmärkt utbildning och forskning, bra arbetsmiljö, mångfald, finansiell stabilitet och rättvis fördelning av fakultetsmedel samt kollegialitet och god kommunikation.

Vad kommer ni prioritera det första året?

– Vi kommer att arbeta med att förbättra de identifierade värderingarna och samla in bättre data för att kunna ta mer informerade beslut.

Vem är du och vad gör du när du inte sitter i Fakultetsnämnden?

– Jag är professor i interaktionsdesign med fokus på soma design, vilket innebär design för och med kropp och tanke som en helhet. Utöver det rider jag på islandshästar och njuter av att vara med mina barnbarn – jag lever ett gott liv.

Mer läsning

De värderingar EECS Fakultetsnämnd identifierat

• Utmärkt utbildning med både breda och djupa kurser som använder pedagogiska metoder i framkant samt lockar studenter och bra lärare på alla nivåer.
  • Utmärkt forskning som ska vara i framkant inom skolans forskningsområden och täcka ämnen som behövs för samhället, industrin och adresserar hållbarhet.
  • Bra arbetsmiljö som till exempel bra balans mellan arbete och fritid, att ha roligt på jobbet, att låta kontor och undervisningslokaler spegla verksamheten, möjligheter att utvecklas och förbättras.
  • Mångfald gällande kön, klass och kultur
  • Finansiell stabilitet och rättvis fördelning av fakultetsmedel.
  • Kollegialitet och relevant stöd/infrastruktur där vi strävar efter god kommunikation mellan fakultet och ledning och mellan fakultet och administration.