Nya fakultetsorganisationen tar form

Porträttfoto: en blond kvinna i blå kavaj framför ett ljust draperi.
Dekanus Sofia Ritzén. Foto: KTH
Publicerad 2024-04-08

Hallå där Sofia Ritzén, dekanus och ordförande i fakultetsrådet.
Skolornas fakultetsnämnder startade sitt arbete vid årsskiftet. Hur går det för dem?

– Bra, skulle jag säga. Det finns ett stort engagemang, men fakultetsnämnderna är fortfarande bara i starten av sitt arbete, vilket förstås märks och det behöver få vara så. Linjeledningen på skolorna behöver också förhålla sig till de nya fakultetsnämnderna och förstå vilka olika roller de har.

Vilka frågor arbetar fakultetsnämnderna med?

– Principiellt ska fakultetsnämnderna arbeta med frågor om kvalitet i forskning och utbildning samt strategiska utvecklingsfrågor för skolan. De jobbar också med mer operativa frågor som utbildningsplaner men ska även komma in i arbetet med skolornas verksamhetsplaner.

Hur sker koordineringen mellan fakultetsnämnderna och fakultetsrådet?

– Genom en grupp som heter gruppen för kollegial samordning. Den består av mig, prodekanus, vice ordförande i respektive fakultetsnämnd samt lärarledamöterna i styrelsen. Det är en bra gruppering för överhörning mellan skolorna och högsta ledningen. Gruppen har träffats en gång hittills. Och diskussionen har rört vilka frågor vi ska prioritera och ägna tid till.

Berätta mer om den här kontaktytan

– Samordningsgruppen hanterar frågeställningar som fakultetsrådet jobbar med och som behöver tas vidare ut i skolornas fakultetsnämnder, för att vi ska kunna komma vidare. Samma gäller vice versa. Det innebär att fakultetsnämnderna också lyfter frågor som är KTH-gemensamma uppåt till den gruppen. Dialogen med styrelsens lärarledamöter är också värdefull för överhörning och för att förstå olika perspektiv i ledningen av KTH.

Vad jobbar fakultetsrådet med till skillnad från fakultetsnämnderna?

– Vi har i mycket liknande frågor men för olika nivåer, KTH-respektive skolnivå. Och så jobbar också fakultetsrådet med våra akademiska grundvärden. Till exempel innebörden av den akademiska friheten och hur vi stärker det akademiska medborgarskapet. Med det akademiska medborgarskapet menas sådant arbete som inte direkt kopplar till forskning och undervisning.

Fakultetsrådet har också en normerande funktion och arbetar med frågor om regelverk. I det ligger till exempel att säkerställa att man inom organisationen gör lika när det är bäst så.

Text: Marianne Norén (marianno@kth.se)

Några deltagare om arbetet i de nybildade fakultetsnämnderna

Porträttfoto: En kvinna med långt brunt hår klädd i lila kavaj framför en röd tegelbyggnad.
Pernilla Hagbert är vice ordförande i fakultets-nämnden på ABE. Foto: Josefin Backman.

Arkitektur och samhällsbyggnad (ABE)

”Det är viktigt med transparens och insyn i beslutsfattandet, och att det finns en hållbarhetslins i alla beslut som tas.”

Läs intervjun med Pernilla Hagbert

En ung kvinna i ljust lockigt hår och brun halsduk utomhus med byggnader i bakgrunden.
Elsa Berlin är student-representant i fakultets-nämnden på CBH. Foto: Jon Lindhe.

Kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

"Ända sedan jag var liten har jag brunnit för utbildningsfrågor och haft en vilja att påverka min utbildning."

Läs intervjun med Elsa Berlin

Porträttfoto: En brunhårig kvinna i vit tröja utomhus med byggnader i bakgrunden.
Malin Åkermo är vice ordförande i fakultets-nämnden på SCI. Foto: Marta Marko-Tisch.

Teknikvetenskap (SCI)

"Det finns en kraft i det kollegiala"

Läs intervjun med Malin Åkermo

Porträttfoto: En ung kvinna orange blus.
Marie Idelström är extern ledamot i fakultetsnämnden på ITM.

Industriell teknik och management (ITM)

”Kvinnor kan få ingenjörskåren att växa och utvecklas”

Läs intervjun med Marie Idelström

En leende kvinna i kort brunt hår vid ett skrivbord.
Christina Höök är ledamot i fakultetsnämnden på EECS. Foto: KTH.

Elektroteknik och datavetenskap (EECS)

– Att styra genom kollegialitet är en enorm tillgång."

Läs intervjun med Kristina Höök

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se