Om förändringsprogrammet Framtidens utbildning på KTH
Om programmet i korthet
Vad är Framtidens utbildning?
Framtidens utbildning är ett förändringsprogram som ska hjälpa oss att vara proaktiva och strukturera vårt utvecklingsarbete av KTH:s utbildningar med ett långsiktigt helhetsperspektiv.
Varför ska vi ha ett förändringsprogram?
Syftet med programmet är att göra KTH, med utbildning av högsta kvalitet i de bästa utbildningsmiljöerna, fortsatt attraktivt och relevant i en snabbt föränderlig och osäker värld.
Missionen är att vidareutveckla KTH:s utbildningsutbud, undervisning, infrastruktur och processer både för grund-, avancerad- och forskarnivå och för livslångt lärande.
Visionen är att KTH – som ett världsledande universitet – attraherar, utbildar och vidareutbildar ingenjörer, arkitekter, lärare och forskare med de breda och djupa kompetenser som krävs för att göra världen ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar.
Mer om varför och bakgrunden
Redan före pandemin identifierades behovet av ett strategiskt långsiktigt utredningsarbete om KTH:s framtida utbildningar.
Bakgrund – Varför förändra KTH:s utbildningsverksamhet?
Tiden före och initiering av programmet