Stöd till skolor och program på KTH
Gruppen Internationell studentrekrytering (ISR) har i uppgift att rekrytera internationella studenter till KTH:s masterprogram. Nedan listas vad som görs för samtliga program och vad som är rekommenderat eller möjligt stöd för ytterligare insatser.
Basnivå (görs för samtliga program)
-
Framtagning och uppdatering av programbeskrivningar inkl överföring av kurslistor från Utbildningsplanering Ladok (tidigare Kopps).
-
Sökordsannonsering (Google ads) för samtliga program baserat på innehållet i programbeskrivningarna.
-
Publicering av programbeskrivning i externa (betalda) portaler, såsom TopUniversities.com (QS), Educations.com, Study.eu, Mastersportal.com and TimesHigherEducation.com.
-
Webbinarie för presumtiva sökande tillsammans med varje skola. Se aktuella webbinarier
-
Studentambassadörer för samtliga masterprogram i samarbete med skolorna. ISR samordnar, utbildar, fotograferar, intervjuar och postar kontaktformulär på webb. Se nuvarande studentambassadörer
-
“Connect with a KTH student”, samtliga antagna studenter erbjuds ett digitalt möte med en befintlig student. I samarbete med skolorna.
-
Material för att presentera KTH:s masterprogram
-
Marknadsföring via digital annonsering, nyhetsbrev till intresserade, sökande och antagna, och sociala medier:
-
Linkedin ,
-
kinesiska kanaler - WeChat och Xiaohongshu
-
Fysisk marknadsföring via trycksak, deltagande i digitala och fysiska mässor och event världen över samt samarbeten med rekryteringsagenter, universitet och stipendieorganisationer, se aktivitetslista .
-
Guidade turer på campus för presumtiva studenter, tillsammans med studentambassadör, se Visit us on campus och, från 2026, event på campus i samband med KTH:s mastermässa.
-
Målgruppsundersökningar, utvärderingar och statistik, se aktuella undersökningar .
Plusnivå (rekommenderat eller möjligt stöd)
-
Programspecifikt digitalt event/webbinarie för presumtiva studenter (ht) och antagna studenter (vt). ISR samordnar, erbjuder presentationsmallar, marknadsför och följer upp.
-
Fotografering av programmens studie- och labbmiljöer, för exempelvis webb och sociala medier.
-
Programfilm för rekrytering vid behov. Projektledning inkl. diskussion om syfte, idé, eventuellt i samarbete med kommunikationsbyrå. Kostnad tillkommer.
-
Omvärldsbevakning, marknadsperspektiv, söktrender, mm vid förändringar i programutbud, programnamn, med mera.
Kontakt
Kontakta gärna gruppchef Åsa Andersson, asaa@kth.se om ni vill veta mer eller diskutera möjligheter för era masterprogram!