Samverkansinlärning
Detta är ett exempel på en läraktivitet som genomförts i en kurs på KTH. Under kursens gång genomfördes möten utifrån konceptet Samverkansinlärning (SI), som innebär att äldre studenter som gått kursen tidigare håller i möten där de hjälper studenterna att diskutera materialet tillsammans.
Samverkansinlärning kompletterar ordinarie undervisning
Kursen är en av de första kurserna i ett civilingenjörsprogram, och under flera år hade det varit problem med att många studenter inte klarade kursen. Därför introducerades Samverkansinlärning (SI) som en möjlighet att få extra stöd i studierna. Samverkansinlärning är en metod som funnits i universitetsvärlden under en lång tid och används av flera kurser på KTH. SI fungerar som ett komplement till ordinarie undervisning och kursaktiviteter, där syftet är att studenterna ska få stöd i att lära sig kursens material, finna nya insikter och fördjupa sina kunskaper inom området.
SI-möten regelbundet under kursen
Under kursens gång fanns det schemalagda SI-möten som var frivilliga för studenterna att delta i. Tanken var att mötena skulle skapa en plattform där studenterna hjälpte varandra i sitt lärande. Deltagande studenter arbetade mot kursens lärandemål genom bland annat diskussioner och samarbetsövningar med SI-ledarnas stöd. Det var viktigt att studenterna var aktiva under SI-möten.
Stöd från äldre studenter
Stödet kom från äldre studenter som tidigare gått kursen och som gått en utbildning för att bli SI-ledare. SI-ledarna tog sedan med sina egna erfarenheter i utformandet av SI-mötena. SI-ledarna hade inte någon aktiv roll i den övriga kursen, men de behövde ha en god kommunikation med kursens lärare för att uppnå en kontinuitet mellan kursens aktiviteter.