Till innehåll på sidan

Kamratlärande (Peer Instruction)

Detta är ett exempel på en läraktivitet som genomförts i en kurs på KTH. Kursen använde sig av konceptet kamratlärande. Studenterna tog del av material inför undervisningstillfället, och på föreläsningar låg fokus på att bearbeta materialet genom diskussion med sina studiekamrater.

Om kamratlärande

I kursen användes metoden kamratlärande (Peer Instruction), som är en form av studentbaserat lärande där studenterna svarar på frågor enskilt och sedan diskuterar det tillsammans. Metoden har visat sig öka studenternas prestationer och motivation inom ämnet och stöttar varje student i dess lärande. Syftet är att ge studenterna möjlighet att träna upp sina långsiktiga förmågor genom att de tränar på att argumentera och utmana sina egna antagande. Samtidigt kan läraren se och avgöra om studenterna förstått eller om ytterligare förklaring är nödvändig.

Upplägg på föreläsningar

Kursen hade föreläsningar på plats och använde kamratlärande i undervisningen genom att studenterna förberedde sig inför föreläsningar, som sedan byggde på att bearbeta materialet genom frågor och diskussion som läraren förberett. Denna aktivitet främjade studenternas lärande genom att majoriteten av tiden spenderades på att diskutera och argumentera med andra studenter för att komma fram till ett svar. Upplägget på varje föreläsning utformades på följande sätt:

  1. Läraren förberedde material som studenterna tog del av innan föreläsningen.
  2. Under föreläsningen gav läraren en kort sammanfattning av materialet.
  3. Läraren ställde en fråga som berörde materialet.
  4. Studenterna reflekterade individuellt över frågan.
  5. Studenterna lämnade in ett individuellt svar via Mentimeter , men svaren visades inte för studenterna.
  6. Studenterna fick diskutera sina tankar kring frågan med de som satt närmast i salen. Läraren gick runt och lyssnade på diskussionerna men deltog inte.
  7. Läraren öppnade upp frågan igen och studenterna kunde lämna in ett nytt individuellt svar.
  8. Läraren gick igenom studenternas svar i helgrupp och kunde då se om det behövdes ytterligare förklaring eller om man kunde gå vidare.

Utmanande frågor

Frågorna som ställdes under föreläsningarna var utformade för att vara tillräckligt utmanande för att väcka intresse och diskussion bland studenterna. Ju mer utmanande frågorna var, desto mer kunde studenterna få ut av övningen. Frågor som utmanade studenternas missuppfattningar var speciellt bra då de hade stora fördelar i studenternas lärandeprocess.

Innehållsansvarig:e-learning@kth.se
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2024-03-12