Aktivera stora grupper av studenter
Detta är ett exempel på en läraktivitet som genomförts på KTH och som bygger på att aktivera studenterna med hjälp av presentations- och frågeverktyget Mentimeter. Den inbyggda funktionen för att sammanfatta svar på öppna frågor gör det lätt att använda öppna frågor i stora grupper.
Diskutera frågeställningar under föreläsningar
Kursen har ca 150 studenter och de flesta schemalagda tillfällena är föreläsningar. För att aktivera studenterna och få studenterna att bearbeta koncept som tas upp så används verktyget Mentimeter . Med verktyget kan studenterna använda sina telefoner eller datorer för att svara på en fråga, och svaren visas anonymt på lärarens skärm. Det finns flera frågetyper, till exempel flerval och fritext (öppna frågor).
Upplägg på aktiviteten
- Föreläsning:
- Läraren förklarar ett koncept (ca 15 minuter).
- Enklare fråga:
- Studenterna får svara på en enklare fråga om konceptet (flervalsfråga).
- Läraren visar hur studenterna svarat. Om många svarat fel tydliggör läraren varför svaret är rätt och vad fel kan bero på.
- Problemlösning:
- Studenterna får lösa ett räkneexempel tillsammans med sin bordsgranne.
- De svarar på vilket alternativ som är rätt (flervalsfråga).
- Läraren visar svaren.
- Diskussion:
- Studenterna får diskutera hur de kom fram till sitt svar och skriva in det (öppen fråga).
- Mentimeter sammanfattar svaren i olika kategorier som läraren visar och diskuterar tillsammans med studenterna.
Aktivera samtliga studenter
På en föreläsning med många studenter kan det vara en utmaning att få alla att delta i diskussioner. Alla kan inte komma till tals, och många vill inte prata inför en stor grupp. Anonymiteten i Mentimeter bidrar därför till att fler kan delta. Den sammanfattande funktionen gör det lättare att aktivera studenterna på en högre nivå, eftersom läraren kan hantera en stor mängd av studenters egna formuleringar istället för att vara bunden till olika svarsalternativ. Att formulera svar med egna ord ger studenterna möjlighet till djupare förståelse.