Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Det här var 2024 års utvecklingsprojekt i Framtidens utbildning

Grafik: 13 blåa fält (principerna är täckta med olika antal post it-kvadrater) inramas av två pilar.
Bilden visar hur 2024 års aktiva projekt fördelas (en "post-it" för varje projekt) över ramverket för Framtidens utbildning utifrån projektens primära princip. Men de flesta projekten – med dess resultat – spänner över flera principer och går på tvären över ramverkets områden och principer. Ramverket är numera inramad med visionen "Vi tar ledningen för en hållbar samhällsutveckling" och målet att "KTH:s utbildning ska vara av högsta kvalitet och internationellt konkurrenskraftig".
Publicerad 2025-02-12

Totalt 30 utvecklingsprojekt var aktiva under 2024. Av dessa var 9 KTH-övergripande projekt (vilket var nytt för i år) och 21 var skolprojekt. Av skolprojekten var 13 helt nya, och 8 skolprojekt fortsatte från 2023 års projektomgång. Utöver projekten, finansierade Framtidens utbildning även ett arbete av THS om livfullt campus.

Projektklustringen i rubriker och bildens färgade "lappar"

  • RÖD = AI
  • GRÖN = Omedgörliga problem
  • BLÅ = Utbildningsutbud
  • GRÅ = Breddad rekrytering och deltagande
  • GUL = Examination, studievägar och lärarkompetens

Kategorierna går antingen på tvärsen eller kongruerar med principer i ramverket för Framtidens utbildning.

Se definitioner av ramverksprinciperna

Projektportföljen kan klustras på många olika sätt. Nedan rubriker är klustringen som användes till postrar på den senaste Storträffen.

postrar på Storträffen 26 november 2024 (pdf 489 kB)

Skolvis klustring kan du se på sidan Beslut om ​fördelning av medel för utvecklingsprojekt 2024 inom Framtidens utbildning​ (​​V-2024-1074 Ks 2.4.4​) .

Klicka på de blåmarkerade länkpilarna nedan så listas projekten med information om:

  • kort beskrivning av projektet;
  • eventuell projektdokumentation (t.ex. webbsida, aktivitet, resultat). Den dokumentation som ligger i OneDrive är tillgänglig för dig med KTH-ID och är inloggad;
  • projektledare.

KTH-övergripande projekt markeras nedan i projektnamnen med en asterisk/stjärntecken (*) i projektnamnet. De fyra siffrorna efter projektnamnen är "projekt-ID" (de två första siffrorna anger året som projektet startade, de två sista siffrorna är bara löpnummer).

Artificiell intelligens (AI)

Framtidens professioner kommer använda AI som verktyg för att kunna uppnå ökad effektivitet och även nya resultat. Hur ska KTH förändra sina utbildningar för att rusta kommande generationer av framgångsrika ingenjörer?​

Omedgörliga problem

Princip 2 i ramverket för Framtidens utbildning heter Förmåga att hantera omedgörliga problem för en hållbar samhällsutveckling och definitionen lyder:​ ”Vid KTH utformas utbildning så att studenterna utvecklar kunskaper och professionsbaserade förmågor för att kunna hantera komplexa och osäkra system i en föränderlig värld.”​

Utbildningsutbud

Att anpassa KTH:s utbildningsutbud för framtidens hållbara samhälle är prioriterat i KTH:s reformagenda (se KTH:s verksamhetsplan  2025-2027). Som stöd för utvecklingsarbetet finns nu ett inriktningsbeslut med sex ställningstaganden. Läs mer: Utbildningsutbudet förnyas för framtiden (2024-04-16) .

Breddad rekrytering och deltagande

Princip 12 i ramverket för Framtidens utbildning heter Breddad rekrytering och deltagande: ”Vid KTH arbetar aktivt med att attrahera en studentpopulation som speglar samhället i stort och utbildningarna är utformade så att varje student ges förutsättningar att klara sina studier.”​

Examination, studievägar och lärarkompetens

Princip 4 i ramverket heter Examination och bedömning för lärande: "Vid KTH tillämpas konstruktiv länkning av examination och läraktiviteter vilket ger förstärkt måluppfyllelse för både kurs- och examensmål."

Princip 8 i ramverket heter Flexibla och strukturerade studievägar: "Vid KTH utformas utbildning så att studenten ges möjlighet till flexibla studievägar och att forma inriktningen på utbildningen utifrån individuella mål och examensgrundande kriterier."

Princip 10 i ramverket heter Kontinuerlig kompetensutveckling i lärarrolllen: "Vid KTH präglas lärarrollen av kontinuerlig pedagogisk och digital kompetensutveckling som vilar på vetenskaplig grund och på beprövad pedagogisk erfarenhet."

Utvecklingsprojekt 2025

Har du en projektidé?

Kontakta så snart som möjligt grundutbildningsansvarig (GA) på din skola om du vill söka medel 2025 för att utveckla utbildningen på KTH.