Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Guida dina studenter bort från plagiat

Ett sätt att motverka plagiat är att diskutera ämnet med studenterna. På så sätt bidrar du till deras kunskap om hur man refererar på rätt sätt. Det är alltid bättre att få studenterna att undvika plagiering än att behöva straffa de som plagierar. Många studenter behöver få kunskap om vad plagiering är i praktiken.

Inspera Originality ersätter Ouriginal

Den 31 oktober 2025 stängs Ouriginal ned och ersätts av det nya verktyget för plagiatgranskning: Inspera Originality. Bytet sker på grund av att leverantören bakom Ouriginal har blivit uppköpt och valt att avveckla tjänsten.

Precis som Ouriginal används Inspera Originality för att analysera studenters inlämningar och generera rapporter som underlag för din egen bedömning. Systemet kommer att kunna användas direkt via Canvas och det kommer även att finnas möjlighet till fristående granskningar.

Läs mer om arbetet kring övergången här: Nyhet om övergången från Ouriginal till Originality

Läs mer om hur Inspera Originality fungerar här: Webbstöd för Inspera Orginality

Diskutera med dina studenter

Studenter vet inte alltid vad plagiering är och att de gör något fel. Studenter som medvetet plagierar har inte alltid tänkt igenom konsekvenserna det får för deras eget lärande.

Berätta för dina studenter vad plagiering är och vad konsekvenserna av det kan vara. Ge exempel och diskutera tillsammans om vad som kan vara svårt i skrivprocessen.

Hjälp studenterna att undvika plagiering

Presentatör: Carl-Mikael Zetterling (professor vid EECS-skolan), 2020-05-19. Det här webbinariet hölls på engelska.

I det här webbinariet presenterades en strategi med sex steg för att avskräcka studenterna från plagiering. Strategin finns beskriven i boken “Hjälp studenterna att undvika plagiering” (Carroll och Zetterling, 2009). Du hittar hela boken som PDF via Diva på länken Hjälp studenterna att undvika plagiering (kth.diva-portal.org) . Under webbinariet diskuterades även olika ansatser kring hur man kan utforma uppgifter för att motverka plagiering och andra typer av fusk. På KTH Play finns filmen “Avoiding plagiarism” riktad till studenter om plagiering som du kan nyttja i din kurs, t.ex. genom att lägga in den i dina kursrum i Canvas.

Gå till KTH Play för tillgång av presentationsmaterial:
Hjälp studenterna att undvika plagiering (KTH Play)

Om du misstänker plagiering

Om du upptäcker en misstänkt plagiering (textmatchning) i en uppgift behöver du bedöma om det kan röra sig om vilseledande vid examination. Det behöver du göra oavsett om granskningen gjordes via Canvas, med ett separat verktyg eller manuellt. Varje skola på KTH har en utsedd kontaktperson som ska vara till hjälp i plagieringsärenden och liknande disciplinära förseelser.

Lista på kontaktpersoner och mer information om disciplinärenden .

Relaterat: Att främja lärande och förebygga fusk

  • Hur kan lärare, studenter och lärosäte vidta åtgärder och förebygga fusk och samtidigt främja lärande?
  • Vilka kulturella, kontrollerande och pedagogiska åtgärder kan tas till?
  • Hur förhåller vi oss till Generativ AI i relation till examination?

Bland annat detta talar Viggo Kann och Camilla Björn från EECS-skolan, och Ninni Carlsund och Magnus Andersson från SCI-skolan om i detta webbinarium. Samtliga är med i PriU-gruppen för bedömning och examinationsmetoder på KTH och har tillsammans skrivit rapporten “Att främja lärande och förebygga fusk” .