Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Guida dina studenter bort från plagiat

Ett sätt att motverka plagiat är att diskutera ämnet med studenterna. På så sätt bidrar du till deras kunskap om hur man refererar på rätt sätt. Det är alltid bättre att få studenterna att undvika plagiering än att behöva straffa de som plagierar. Många studenter behöver få kunskap om vad plagiering är i praktiken.

Diskutera med dina studenter

Video: "Guiding students away from plagiarism" (KTH Play)

Du hittar fler tips om hur du guidar studenter bort från plagiering i Carl-Mikael Zetterlings presentation från Lunch 'n' Learn-webbinariet 2020-05-19 (på engelska).

Se videon "Guiding students away from plagiarism" (KTH Play, på engelska)

Studenter vet inte alltid vad plagiering är och att de gör något fel. De som medvetet plagierar har inte alltid tänkt igenom konsekvenserna det får för sitt eget lärande.

Berätta för dina studenter vad plagiering är och vad konsekvenserna av det kan vara. Ge exempel och diskutera tillsammans om vad som kan vara svårt i skrivprocessen.

På Studentwebbens sida Fusk och plagiering  finns mer information för studenter. Tipsa gärna dina studenter om sidan.

Om du misstänker plagiering

Om du upptäcker en misstänkt plagiering (textmatchning) i en uppgift behöver du bedömma om det kan röra sig om vilseledande vid examination. Det behöver du göra oavsett om granskningen gjordes av Ouriginal eller manuellt. Varje skola på KTH har en utsedd kontaktperson som ska vara till hjälp i plagieringsärenden och liknande disciplinära förseelser.

Lista på kontaktpersoner och mer information om disciplinärenden .

Att främja lärande och förebygga fusk

  • Hur kan lärare, studenter och lärosäte vidta åtgärder och förebygga fusk och samtidigt främja lärande?
  • Vilka kulturella, kontrollerande och pedagogiska åtgärder kan tas till?
  • Hur förhåller vi oss till Generativ AI i relation till examination?

Bland annat detta talar Viggo Kann och Camilla Björn från EECS-skolan, och Ninni Carlsund och Magnus Andersson från SCI-skolan om i detta webbinarium. Samtliga är med i PriU-gruppen för bedömning och examinationsmetoder på KTH och har tillsammans skrivit rapporten “Att främja lärande och förebygga fusk” .