Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Bestäm ditt tillvägagångssätt för generativ AI

Vilket tillvägagångssätt för generativ AI ska du implementera i din kurs: totalförbud, fri användning utan övervakning, eller någonstans mittemellan? Alla har fördelar och nackdelar, så det beror på inlärningsaktiviteten. Tillvägagångssättet bör anpassas till läranderesultaten och den typ av kunskap eller färdigheter som lärs ut och bedöms.

Vi kommer att förklara tre olika metoder, från totalförbud till fri användning utan tillsyn. Observera att det är möjligt att använda en kombination av dessa tillvägagångssätt eller använda olika tillvägagångssätt för olika delar av din kurs. Det viktigaste är att anpassa tillvägagångssättet till läranderesultaten och till den typ av kunskap eller färdigheter som ska läras ut och bedömas. Till exempel kanske dina studenter inte ska tillåtas att använda generativ AI utan övervakning under en tentamen om de flesta inlärningsresultat baseras på faktakunskaper.

Metod 1: Förbjud all användning av generativ AI under tentamen

Förbjud all användning genom att kontrollera i vilken miljö dina studenters kunskaper bedöms. En fördel med detta tillvägagångssätt är att du kan testa faktakunskaper. Du kan vara säker på att svaren är studenternas egna och att det du bedömer är deras kunskaper och inget annat. Detta tillvägagångssätt kan dock vara utmanande och tidskrävande att genomföra. Dessutom hjälper det inte studenterna att förbereda sig för en möjlig framtid där AI är ett arbetsverktyg.

Använd detta tillvägagångssätt för läranderesultat som till största delen är faktabaserade och inte specifika för en kurs eller ett innehåll.

Det enklaste sättet att uppnå detta är att ha en övervakad tentamen, men det finns flera andra sätt. Läs mer om hur du hindrar och upptäcker otillåten användning av generativ AI .

Metod 2: Utgå från att det kommer att användas och anpassa din kurs

Utgå från att dina studenter kommer att använda generativ AI för att studera, lära sig och eventuellt för att producera inlämningar. Anpassa din undervisning och dina examinationer därefter. Lär dina studenter hur man använder generativ AI som ett kraftfullt verktyg i förhållande till ditt ämne. Hjälp dem att dra nytta av dess styrkor samtidigt som de kompenserar för svagheterna.

Detta tillvägagångssätt kan vara tidskrävande om du måste skriva om uppgifter, övningar eller examinationer. De måste innehålla generativa AI-verktyg samtidigt som de tränar studenternas förmågor som reflektion, källkritik och analys.

Använd detta tillvägagångssätt för lärandemål där studenterna ska reflektera, analysera eller diskutera ett specifikt ämne. De flesta generativa AI:er kan inte producera användbart material av den här typen på egen hand. Dessutom finns det flera potentiella fördelar som studenterna kan ha av att lära sig att använda generativ AI på ett ändamålsenligt sätt. Läs mer om hur du individanpassar lärandet med generativ AI .

För närvarande rekommenderar vi strategin "tillåt - tvinga inte". Tillåt din student att använda generativ AI, men gör det inte obligatoriskt. Detta beror på GDPR och lagstiftningsdiskussioner som fortfarande pågår. Vi vill inte tvinga fram användningen förrän vi är säkra på att den är laglig.

Metod 3: Låt studenterna använda det fritt utan handledning eller stöd

Antag att studenterna kommer att använda generativ AI för att studera, lära sig och eventuellt för att producera inlämningar. Låt dem använda den på vilket sätt de vill och i vilken utsträckning de anser lämpligt. Detta tillvägagångssätt kommer att väljas åt dig om du inte gör ett aktivt val.

Fördelen med detta tillvägagångssätt är att du inte behöver ändra dina undervisningsmetoder eller din examination. För oövervakade tentor finns det dock en risk att fler studenter än tidigare kommer att presentera inlämningar som sina egna som de inte har producerat själva. Detta kommer att leda till tvivel om giltigheten av de betyg du ger i kursen. Du missar också en möjlighet att lära dina studenter hur man använder generativ AI på ett akademiskt hederligt sätt.

Detta tillvägagångssätt rekommenderas inte. Anledningen till att vi presenterar det här är att informera dig om riskerna med att inte göra ett aktivt val när det gäller generativ AI. För vissa kurser kan detta tillvägagångssätt fungera tillräckligt bra, förmodligen av en slump. Men vi rekommenderar alltid att du analyserar ditt kursinnehåll, dina lärandemål och aktuella utvärderingar för att se om de är i linje med varandra. Därefter bör du aktivt bestämma ditt tillvägagångssätt för generativ AI i din kurs.

Vidare läsning

Anpassa uppgifter: