Här hittar du processer, olika resurser och nyheter om utbildning inom livslångt lärande (LL) på KTH. Det innefattar fristående kurser, uppdragsutbildning, MOOC och andra mer informella läraktiviteter som exempelvis öppna föreläsningar och seminarier.
Vill du vidareutbilda dig?
Informationen på den här sidan är intern och riktar sig till anställda på KTH. På nedan länk hittar du KTH:s stora utbud av utbildning för yrkesverksamma.
KTH:s målsättning är att livslångt lärande ska utgöra en integrerad del av KTH:s utbildning och omfatta omkring 20 procent av den totala utbildningsvolymen. Regeringen har de senaste åren genomfört särskilda satsningar och givit uppdrag som syftar till att öka det livslånga lärandet vid Sveriges universitet och högskolor.
Anslagsfinansierad vidareutbildning innebär kostnadsfri utbildning främst riktad till yrkesverksamma som vill fortbilda eller kompetensutveckla sig. KTH:s erbjudande inom anslagsfinansierad utbildning är i form av fristående kurser.
Processer inom anslagsfinansierad vidareutbildning
Checklista för kursinformation till fristående kurser
Det är viktigt att information om fristående kurser fylls i på ett tydligt och säljande sätt för att så många som möjligt ska hitta till och vilja söka KTH:s kurser. Här kan du läsa om hur du fyller i eller uppdaterar kursinformation för en fristående kurs, steg för steg.
Uppdragsutbildning är betald kompetensutveckling som beställs av arbetsgivare för anställda, för att stärka sin personals kompetens. KTH erbjuder både skräddarsydd och öppen uppdragsutbildning inom många olika ämnesområden.
KTH och åtta andra lärosäten har inom ramen för regeringsuppdraget Öppet för klimatet skapat ett brett utbud av öppen nätbaserad utbildning för klimatomställning. Kurserna är tillgängliga för alla, kräver inga förkunskaper och är helt gratis.
Artikel: KTH har över 150 kurser för vidareutbildning
I en artikel av Ingenjören intervjuas LL-samordnare Anders Johansson om KTH:s arbete med vidareutbildning. Han berättar om hur utbudet utvecklats de senaste åren och vad som planeras framåt.
Vad innebär livslångt lärande för KTH och hur har utvecklingen av kurser för yrkesverksamma sett ut de senaste åren?
Johan Flid Fridell
och
Per Fagrell
träffade
Anders Johansson
, samordnare för LL, i KTH:s podd Fikasnack.
Att komplettera sin tidigare utbildning och utbilda sig till högstadielärare i teknik och matematik är kanske inte det första som kommer i åtanke när man funderar över framtida karriärmöjligheter. Men på KTH formas framtidens lärare, och intresset för kompletterande utbildning växer stadigt.
Senaste året har antalet ansökningar och antagna till KTH:s fristående kurser ökat med 60 procent från termin till termin. Genomströmningen är dessutom betydligt högre på KTH jämfört med det nationella snittet. Läs om utvecklingen i en intervju med Anders Johansson, samordnare för LL på KTH.
Framtidens arbetsmarknad för arkitekter och byggnadsingenjörer
Se ett panelsamtal om framtidens arbetsmarknad för arkitekter och byggnadsingenjörer från ett inspirationsevent av TRR. I panelen medverkade Stefan Petersson, LLA på ABE, tillsammans med representanter från Sveriges Arkitekter och Innovationsföretagen.
Bota lärarnas största rädsla, inse våra styrkor och starkt internt engagemang – det är Patrik Hilbers, LLA på EECS, recept för att forma framtiden av livslångt lärande. Läs artikeln om hur EECS jobbar med Livslångt lärande.
Gunnar Karlsson
, professor i teletrafiksystem på KTH, har gjort en sammanställning kring hur man kan tänka vid utveckling av kurser för yrkesverksamma. Rapporten är en bra introduktion till dig som är ny till LL.
KTH måste anpassa sig mer till yrkesverksammas behov, både när det gäller innehåll och format. Vi behöver marknadsföra kurserna mer aktivt än vi har gjort tidigare, menar Anders Johansson, samordnare för livslångt lärande på KTH.
Olav Vahtras, professor i teoretisk kemi på CBH-skolan, ger den fristående kursen "Programmering i Python". Med över tusen sökande till kursen i våras är det den absolut populäraste LL-kursen på CBH.
”Det är väldigt givande att vara lärare på de här kurserna”
Hur ska man tänka när man sätter ihop en kurs för personer som är ute i arbetslivet? Mikael Forsman, professor i ergonomi på CBH-skolan, delar med sig av sina erfarenheter.