Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

9 Ge support till studenter

Studenten behöver stöd i kursregistrering.

Ingår i process

Hantera studiedeltagande, delprocessen Hantera webbregistrering på kurs

Starthändelse

Registreringsperioden startar (fyra läsperioder per läsår).

Resulterar i

Studenter har fått hjälp och svar på sina frågor.

Aktörer

Handläggare/kursadministratör på skola eller KTH Entré/it-support.

Beskrivning

Studenten har antagits till kurser inför kommande termin och ska då kunna registrera sig på kursen.

Hur gör studenten sin kursregistrering?

Studenten loggar in i Ladok för studenter.

Aktuella kurser visas på Startsidan i studentgränssnittet under Registrera. Efter att studenten klickat ”Registrera” och därefter ”bekräftat” registreringen så är det klart. Kursen visas sedan under ”Aktuella kurser” på Startsidan, information om registreringen kan även ses via menyvalet ”Min utbildning”.

Studenten kan även lämna återbud till kursen via Startsidan och Registrera klicka ”Visa mer” och klicka ”Jag vill inte läsa denna utbildning”. Efter att studenten klickat så ska hen ”bekräfta” sitt val. Kursen visas därefter inte i studentgränssnittet.

En administratör kan se ”återbud” i Ladok via fliken ”Studiedeltagande”, hen kan även se mer info om återbudet via loggen ”Ändringslogg studiedeltagande” den finns under fliken ”Studentuppgifter”. Här kan man bl.a. se när och vem som gjort ”återbudet”.

För att registrera sig behöver studenten:

  1. Klicka på registreringsknappen
  2. Bekräfta i dialogen att hen vill registrera sig

Om studenten inte kan registrera sig på kurs

Om studenten inte kan registrera sig på kurs, kontrollera följande:

  • Är kurstillfället öppet för registrering? Detta kan kontrolleras i Ladok, fliken Utbildningsinformation under Kurs, grunduppgifter och tillfälle. Det kan även kontrolleras i Kopps, under kurstillfällen syns registreringsperiod.
  • Är studenten antagen till rätt kurstillfälle?
  • Är studenten redan registrerad på kursen?
  • Finns det ett studieavgiftsvillkor som stoppar? Detta kan kontrolleras under fliken Studieuppgifter och klicka på Studieavgifts- och anmälningsavgiftsbetalning i kolumnen till vänster, se status. Vid studieavgiftsvillkor som stoppar ska Antagningsgruppen ( admissions@kth.se ) kontaktas.

Om studenten har inloggningsproblem

Hänvisa studenten till KTH Entré eller it-support@kth.se .

Använder rutin

Ladok och Kopps

Beskriven av

Katarina Tillman

Innehållsansvarig:Karin Hellmalm
Tillhör: KTH Intranät
Senast ändrad: 2021-04-27
1 Uppdatera information på webben
2 Meddela ev datumkorrigeringar till ladok@kth.se
3 Informera studenterna om kursregistreringen
4 Informera StudAdm, IT-support och KTH Entré om registreringen
5 Lägga ut information om kursregistrering i Canvas
6 Lägga återbud på kurstillfälle, ej behöriga
8 Göra kursregistrering via webben
9 Ge support till studenter
12 Hantera sena kursregistreringar