2025 års projektportfölj inom Framtidens utbildning
Projekt som ingick i Framtidens utbildnings projektportfölj 2025 listas nedan i tematiska kluster.
Portföljen av utvecklingsprojekt inom Framtidens utbildning utgörs av över 70 projekt, varav ett 40-tal varit aktiva i år.
Rekordmånga projekt
– Det är verkligen roligt att se så mycket driv och förändringsvilja som finns ute i organisationen att utveckla vår utbildning, säger Anna Jerbrant, programledare för Framtidens utbildning.
– I år har vi rekordmånga aktiva utvecklingsprojekt av både helt nya projekt och projekt som fortsätter i någon form från tidigare år. Och alla projekt har nu en projektwebbsida, så hela organisationen kan läsa om alla utvecklingsinitiativ som har pågått och pågår, fortsätter Anna.
Inspiration till nästa års projektutlysning
– Förhoppningsvis kan våra kollegor få inspiration till utveckling i sen egen kurs. Vi kommer inom kort sätta igång projektprocessen för nästa års utvecklingsprojekt, så alla är välkomna med projektförslag via respektive grundutbildningsansvarig (GA) på skolan, avslutar Anna.
Projektnumret i slutet av raden består av beslutsår och löpnummer (ingen rankingfunktion).
AI
- Integrering av AI i ABE-skolans kursutbud (2503-ABE)
- MOOC i AI-ledarskap med campusdel – AIM-X (2515-ITM)
- Implikationer av AI-verktyg i utbildningen (2516-ITM)
- Bedömningsmodell för examensarbeten: AI-genererad rapport eller arbetsprocess? (2517-ITM)
- Integrering av AI i KTH:s utbildningsutbud (2401-KTH)
- Rent frågebaserat lärande (pQBL) med AI-genererade lärandemål och aktiviteter (2415-EECS)
- Interaktivt lärande med automatiserad återkoppling och kontinuerlig examination (2416-EECS)
Omedgörliga problem och utmaningsdriven utbildning (CDE)
- Skalbar modul för Design Thinking (2513-ITM)
- Utmaningsdriven utbildning med omedgörliga problem för hållbar utveckling och transformation (2402-KTH)
- Omedgörliga problem i en hållbar kontext inom samhällsbyggnad (2302-ABE)
- Progression av generella färdigheter och förmågor inom CING-program (2323-SCI)
Utbildningsutbud – ämneskunskaperna
- Nytt masterprogram: Molekylär bioteknik och bioinformatik (2505-CBH)
- Människa-datorinteraktion med fri start och fri fart (2508-EECS)
- Virtuell kursplan för hållbar utveckling (HU) i TINTE (2514-ITM)
- Regeringens satsning på matematik – Matte 2025 (2524-SCI)
- Lärmaterial för träning av friläggningsförmåga inom teknisk mekanik (2321-SCI)
Utbildningsutbud – struktur
- CDIO-inventering och plan för KTH:s civilingenjörsutbildningar (2511-ITM)
- Indikatorer och incitament: kursutbudsförnyelse på avancerad nivå (2522-SCI)
- E-mobility som masterprofil på tvären (2403-KTH)
- Lärcentrum – systemdemonstrator för breddad rekrytering och livslångt lärande (KTH-2409)
- Särskild behörighet för trygga studievägar (2413-EECS)
- Utveckling av programstrukturer och rekryteringsstrategier på avancerad nivå – UPRA (2307-CBH)
Experimentella och flexibla lär- och makermiljöer
- Vidareutveckling av Maxistudion i KTHB (2502-KTH)
- Kreativa pedagogiska verktyg i ingenjörsutbildningen: Incitament och utmaningar (2504-ABE)
- Nebula - hållbar användning av IT-infrastruktur (2506-CBH)
- Fristående energilabb för ökad tillgänglighet, flexibilitet och interaktivitet (2519-ITM)
- Trampbilsfabriken – en modern, digitaliserad och tillgänglig lärmiljö (2520-ITM)
- Experimentella läraktiviteter och examinationer inom fysikområdet (2521-SCI)
- PRIM – Prototyping, Industrialisation and Manufacturing Open Lab (2317-ITM)
Kompetens och kultur för lärande
- Mentorsprogram för framtidens ingenjörer (2507-EECS)
- Starkare tillsammans! – lärarteam för programmeringskurser (2509-EECS)
- Kursdesign, lärande och kvalitetsutveckling (2512-ITM)
- Ökad genomströmning på civilingenjör Teknisk kemi och högskoleingenjör Kemiteknik (2306-CBH)
- Designstudions pedagogiska landskap på arkitektutbildningen (2303-ABE)
Examination, antagning och meritvärdering/tillgodoräknande
- Tablets för flexibel digital undervisning och examination (2501-KTH)
- Förbättring av datorsalstentor med Canvas/Möbius och AI (2518-ITM)
- Lärarnära examinationsstöd för en mångfald av examinationsformer (2405-KTH)
- Datadrivet learning agreement och tillgodoräknande – DDLA (2407-KTH)
- Digital och kontinuerlig examination (2304-CBH)