Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

”JML är en förutsättning för kvalitet i forskning, utbildning och arbetsmiljö”

En man med blå skjorta och grå tröja
Foto: Magnus Atterfors
Publicerad 2025-12-09

I ABE-skolans reformagenda för åren 2026 till 2028 finns några nyheter som bygger på arbetet så här långt. Björn Berggren skolchef, berättar om utvecklingen och arbetet framåt.

Vad är fokus i reformagendan under det kommande året?

– När det gäller utbildningsutbudet och utbildningens kvalitet prioriterar vi den pågående översynen av masterprogrammen och utbildningsutbudet generellt. I arbetet med att höja kvaliteten har också programråden på alla nivåer kommit i gång på ett bra sätt och vi fortsätter det arbetet. Vi har märkt ett stort engagemang från studenter, doktorander och lärare i diskussioner om kvalitetsfrågor.

– I arbetet med en attraktiv, jämställd och inkluderande arbetsplats tillför vi mer medel och ändrar JML-gruppens sammansättning så vi får en mindre, exekutiv grupp.

– För att åstadkomma kompletta akademiska miljöer fortsätter vi arbetet med rekryteringar för att får en tydligare koppling mellan forskning och undervisning och där kan vi konstatera att balansen mellan utbildning, forskning och extern finansiering har förbättrats.

Vad ska skolan åstadkomma i verksamheten?

– Översynen av utbildningsutbudet kan komma att leda till förändringar under 2026, program kan slås ihop, läggas ned eller startas.

– Vi vill att JML-frågan ska bli bredare. Genom att arbeta med strategisk uppföljning – vilket är viktigt i en lärande organisation – kan vi nå längre. Vi fortsätter också den strategiska satsningen på gästprofessorer, en del i arbetet för en jämnare könsfördelning bland skolans professorer.

– Vi har sammantaget en ekonomi i balans på ABE-skolan. Det beror bland annat på en bättre balans mellan utbildning och externt finansierad forskning Vi har gjort förbättringar där det funnits problem med ekonomin och vi vet var vi behöver arbeta vidare. Målet om att alla institutioner ska ha en ekonomi i balans står fast och vi räknar med att nå dit under 2026.

Varför är just dessa förändringar viktigast att göra, och hur ska det gå till?

– Det kan finnas vita fläckar i utbildningsutbudet och vi behöver veta vilka samhälleliga behov vi eventuellt inte möter upp i dag. Det finns en fördröjning, från det att ett nytt program startar tills de utexaminerade studenterna gör skillnad tar det åtminstone tio år, så vi behöver fånga upp var vi kan göra skillnad.

– Frågan om jämställdhet, mångfald och lika villkor behöver som sagt bli bredare, vi tror att en JML-grupp som är sammansätt på ett annorlunda sätt kan vara hjälpa oss att komma vidare i nästa fas. JML är en förutsättning för kvalitet i forskning, utbildning och arbetsmiljö. Jag vill uppmana alla som är intresserade av att arbeta strategiskt med JML-frågor att höra av sig!

– Långsiktigt måste ekonomin vara i balans för alla verksamheter och på ABE-skolan har vi en god ekonomi. Det ger oss möjligheter att bedriva en bra verksamhet. En del arbete återstår innan alla institutioner har en ekonomi i balans men vi är snart där.

Berättat för Johan C Thorburn ( thorb@kth.se )