Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Möt Karin Edvardsson Björnberg, ABE-skolans nya vice skolchef

Karin Edvardsson Björnberg, förste vice skolchef för ABE-skolan
Karin Edvardsson Björnberg
Publicerad 2023-02-02

ABE-skolans förste vice skolchef är ny i rollen - hon fick titeln i går - men har lång erfarenhet från KTH. Hon kom hit redan för tjugo år sedan, då som doktorand i filosofi. De senaste fyra åren har hon haft uppdraget som vice forskarutbildningsansvarig på ABE-skolan och i sin nya roll ser hon fram emot ett fortsatt gott samarbete med skolans prefekter.

Vad är egentligen skillnaden på att vara första och andra vice skolchef?

- Första vice skolchefen ersätter skolchefen när han inte är på plats, det är den praktiska skillnaden. Sedan har vi olika ansvarsområden, en stor del av mitt arbete kommer jag ägna åt uppdraget som fakultetsförnyelseansvarig, det som ofta kallas FFA. I det ingår att ta fram en ny plan för fakultetsförnyelse och fakultetsutveckling, vilket jag kommer göra tillsammans med prefekterna. I rollen som FFA kommer jag även att arbeta strategiskt med kompetensförsörjning, rekrytering, befordran och kompetensutveckling.

Varför ville du bli vice skolchef?

- Det var inget jag hade planerat eller ens tänkt på men Björn Berggren frågade och det lät superintressant. Till att börja med för att det blir en utmaning och för att jag får arbeta med personer från andra discipliner och lära mig nytt om KTH, skolan och ledarskapsfrågor.

Hur ser din bakgrund ut?

- Mitt första möte med universitetet var två års filosofistudier i Göteborg, innan jag skaffade en ”riktig” utbildning och läste juristlinjen i Uppsala. Sedan hittade jag tillbaka till filosofin och doktorerade vid KTH på en avhandling om målsättningsrationalitet inom miljöpolitiken. Utöver undervisning och forskning har jag de senaste åren haft två uppdrag som varit mycket givande och som jag tror att jag kommer att ha nytta av i mitt nya uppdrag. Dels som vice forskarutbildningsansvarig och dels har jag varit tjänstledig på 25 % för att arbeta som vetenskaplig sekreterare vid Etikprövningsmyndigheten.

Vad händer med de uppdragen nu?

- Någon annan får ta över som vice forskarutbildningsansvarig. Det är ett givande uppdrag som jag verkligen kan rekommendera. De forskarutbildningsansvariga leder kvalitetsutvecklingen och vi har bland annat arbetat med att integrera jämställdhet och hållbar utveckling och reviderat de allmänna studieplanerna som styr forskarutbildningsämnena.

- Uppdraget för Etikprövningsmyndigheten skulle jag gärna vilja fortsätta med – jag brinner för frågor om forskningsetik, integritet och etikprövning, där etiken och juridiken möts – men skolan kommer i första hand och jag tror det blir svårt att få tiden att räcka till för båda två. Uppdraget som vice skolchef är på 50 % och jag vill gärna också hinna med forskning och handledning av doktorander i någon utsträckning.

Vad har du annars för tankar kring ditt nya uppdrag?

- Jag ser fram emot att arbeta med ett bredare perspektiv. När man sitter på avdelningarna funderar man inte så mycket på vad som händer på skolan. Men i ett ledningsuppdrag tvingas man höja blicken och fundera på vad som krävs av ABE, alltså vilka samhällsbehov vi ska tillgodose och hur samhällets utmaningar faktiskt ser ut. Det ska bli intressant att följa rekryteringsarbetet på skolan, att sätta mig in i ämnen och institutioner och att bolla med skolans prefekter. Jag ser också stora möjligheter i att samarbeta med Björn Berggren och David Nilsson.

- Nu tar jag fyra år och ser vad som händer. Det är viktigt att personer med olika intressen, erfarenheter och infallsvinklar bidrar till ledningsarbetet på skolan, det behövs en blandning av kompetenser. Jag hoppas kunna bidra med mina under den kommande fyraårsperioden.