Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

Ny ingång för studenter för kursadministrativa frågor på ABE-skolan

Publicerad 2021-08-26

Från och med 1 september 2021 kommer ABE-skolan att ha 1 (en) ingång för studenter med kursadministrativa frågor - kursexp@abe.kth.se.
Cecilia Månson Blom, utbildningsadministrativt ansvarig på ABE, ser fördelar både för studenterna och utbildningsadministrationen på skolan.

Cecilia Månson Blom

Ny kontaktingång från 1 september för alla kursadministrativa frågor på ABE

Vad är tanken bakom en gemensam ingång?

- Inom KTH pågår ett övergripande projekt där GVS och samtliga skolor tillsammans med THS ser över kommunikationen till KTH:s befintliga studenter. Där har det framkommit ett behov från studenterna på en ökad tydlighet gällande vart de ska vända sig i vilka frågor. Det kan vara svårt att förstå vilken institution en kurs tillhör, och ibland skickas en fråga runt några varv innan den hamnar rätt. På ABE har vi nu valt att fånga upp detta och underlätta för nuvarande och framtida studenter genom att slussa alla skolans kursadministrativa ärenden genom en ingång, oavsett kursens institutionstillhörighet. Det är en del i vårt fortlöpande arbete med att göra det lättare för studenten att genomföra sina studier, bl.a. genom att göra det enkelt att hitta och förstå viktig studieinformation.

Kan du ge några exempel på kursadministrativa ärenden?

- Det kan t.ex. handla om frågor kring registrering/omregistrering på kurs, önskan om att ta del av exempeltentor (tentamensfrågor och eventuellt studentsvar), problem med access till kursen i Canvas eller tentamensanmälan för plussare.

Hur kommer ingången att fungera?

- Alla kursadministrativa frågor ska skickas till addressen kursexp@abe.kth.se som är kopplad till ärendehanteringssystemet Edge. Tidigare institutionsspecifika epost-adresser för kursexpeditionen (av typen studentexp@xxx.kth.se) kommer fortsatt att fungera under en övergångsperiod men slussas automatiskt in i den nya gemensamma ingången. Kursadministrativa ärenden hanteras precis som tidigare av administratörer vid kursägande institution, men systemet bakom kommer att se annorlunda ut.

Förutom att underlätta för studenterna, vad finns det för fördelar med detta?

- Generella frågeställningar kommer att hanteras genom 1:a linjen på Utbildningskansliet och varje institution har en egen support-kö i Edge och tar ansvar för sina kursadminstrativa frågor. Förhoppningen är att vi på det sättet kan minska antal ärenden som hamnar hos och besvaras av flera anställda parallellt. Samtliga institutioner kommer även att ha insyn i alla supportköer vilket skapar nya möjligheter till institutionsöverskridande back-up stöd framöver. Att vi nu går in i ärendehanteringssystemet Edge hjälper oss även att säkerställa att inga frågor från studenterna kan missas.