Ny vice GA ser över skolans utbildningsutbud
Daniel Koch har idag utsetts till vice grundutbildningsansvarig för ett utvecklingsuppdrag inom grundutbildningen. Han kommer i sin nya roll bl.a. att genomföra en översyn av utbildningsutbudet inom skolan (initialt avancerad nivå). Uppdraget motsvarar 30 % av en heltidstjänst under perioden 1 oktober 2024 – 30 september 2026.
Daniel Koch är docent i arkitektur och universitetslektor i stadsbyggnad med inriktning mot spatial analys vid KTH Arkitektur. Han är vice programansvarig för mastersprogrammet i Hållbar samhällsplanering och stadsutformning. Som vice grundutbildningsansvarig kommer han att arbeta i samarbete med grundutbildningsansvarig Eva Liedholm Johnsson och vice grundutbildningsansvarig Malin Wennerholm.
Hur känns det att ha blivit utsedd till den här nya rollen?
Nya utmaningar är alltid spännande och utbildning har alltid intresserat mig, så det känns kul och inspirerande. Men samtidigt som det är roligt med förtroendet känner jag såklart av förväntningar och ansvar.
Vad är fokus för ditt nya uppdrag?
Uppdraget gäller främst att utreda och lämna rekommendationer om hur ABE-skolans utbildningsstruktur kan utvecklas framöver. Preliminärt kommer fokus initialt ligga på programmen på avancerad nivå (master) och utgångar snarare än ingångar. Med det sagt så ingår hela utbildningsstrukturen så det handlar egentligen mer om från vilken ände vi börjar än vad som avgränsar uppdraget, och vilken väg arbetet tar kommer också att utvecklas över tid. Sedan är det fakultetsnämnden som tar det vidare till eventuell konkret handling.
Vad är första steget nu?
Första steget blir att jag ska sätta mig in bättre i nuläget på ABE och i en bredare kontext i Norden och Europa, även om jag har relativt goda insikter i många sammanhang. Det inkluderar att gå igenom befintliga programanalyser, men också att påbörja dialogen med inblandade programansvariga, lärare och studenter för att bättre förstå hur det ser ut i praktiken idag. De flesta utbildningsprogram har djupare och mer komplexa orsaker till varför de finns och hur de är strukturerade än vad som kanske syns i utbildningsmål och programanalyser som har sina egna syften och fokus.