Till innehåll på sidan

Samhällsgenomslag och populärvetenskaplig presentation i fokus i ny doktorandkurs

Publicerad 2022-03-01

Kan man öva på att skapa genomslag och sprida sin forskning? Ja, det är vad ABE-skolans doktorander nu får chansen att göra i kursen FAF3009 Genomslag av samhällsbyggnadsforskning 3,0 hp som börjar i september.
Johan Silfwerbrand, professor i betongbyggnad och initiativtagare till kursen berättar mer.

Varför är samhällsgenomslag viktigt?

Johan Silfwerbrand, professor i betongbyggnad

- Som forskare är det extremt viktigt att kunna se sin forskning i ett större perspektiv och att effektivt kommunicera den utåt. Samhällsgenomslag, så kallad Impact, blir allt viktigare, speciellt i dessa tider av fejknyheter. Om man tittar på vad som händer med klimatet t.ex. så inser man hur angeläget det är att kunskap kommer ut och inte fastnar på universiteten. Men man måste tala och skriva så att alla intresserade förstår. Jag har själv varit teknikredakör för tidningen Betong i många år och jag märker att många lätt fastnar i detaljer och skriver för vetenskapligt. Det är viktigt att som forskare kunna dra slutsatser utifrån det man har gjort, utan att vare sig dra för stora växlar eller lämna utrymme för någon annan att dra egna förenklade slutsatser.

Hur kom den här kursen till?

- Det finns redan en liknande doktorandkurs som ges på en annan skola på KTH, som jag blev inspirerad av. Jag kände att det var angeläget att även vår skolas doktorander redan under doktorandtiden börjar öva på att sprida vad de gör, och att det är viktigt att fokus ligger på genomslag specifikt inom samhällsbyggnadsforskning. Kursen ska ge doktoranderna verktyg för att effektivt kunna - och våga - kommunicera sina forskningsresultat. Det finns många aktörer som efterfrågar mer information om den senaste forskningen - branschkollegor inom industri och akademi, forskningsfinansiärer, beslutsfattare, medier och även en teknikintresserad allmänhet - för att nämna några. För doktoranden själv kan att nå ut mer även initiera intressanta diskussioner och samarbeten som han/hon annars inte hade fått möjlighet till.

Vad får man göra och lära sig i kursen?

Kursen ges som en seminarieserie. Uppgifterna är i tre steg - först att se över olika kanaler och potentiella avnämare och målgrupper i omvärlden utifrån ens eget forskningsområde, därefter att skriva en populärvetenskaplig artikel om det egna forskningsprojektet, där forskningen sätts i ett större samhälleligt sammanhang. Slutligen får doktoranden presentera det egna forskningsprojektet muntligt för en allmän men tekniskt intresserad publik. Så i korthet lär man sig varför det är viktigt att nå ut och vilka kanaler som finns, samt att skriva om och presentera sin forskning för intressenter utanför akademin.