Välkomna tillbaka! - Björn Berggren om vad som är på gång i höst
Det nya läsåret på KTH är snart igång och campus fylls av nya och återkommande studenter och personal. Björn Berggren, ABE:s skolchef, berättar lite om vad som är på gång i höst.
Hur känns det att vara tillbaka efter sommarsemestern?
Det är jättekul att vara tillbaka på campus! Jag gillar början av höstterminen, det känns alltid som en nystart! I år har vi flera nya ansvarsroller och nya organisationsformer som införts eller är på gång, och överhuvudtaget mycket nytt på gång på många fronter. Det händer saker på KTH! Det är fint att träffa kollegorna igen och alla nya studenter. Vi har förmånen att ha oerhört kompetenta medarbetare och jag ser framemot att fortsätta vårt gemensamma arbete för ABE och KTH.
Fakultetsnämnden har varit på plats en termin nu, hur funkar det?
Väldigt bra! Vi utvecklar formerna för nämndens roll och ansvar stegvis tillsammans för att säkerställa att den nya organisationen integreras på bästa sätt i verksamheten. Fakultetsnämnden har numera det övergripande ansvaret inom skolan för uppföljning och utveckling av utbildningarnas kvalitet inom ramen för KTH:s kvalitetssystem. I våras samordnades en arbetsgrupp för att utreda nämndens inre organisation avseende utbildningsfrågor. Det har nu lett till konkreta förändringar i utbildningsorganisationen framåt. Strax innan sommaren beslutades om en revidering av arbets- och delegationsordningen som bl.a. innebär att ett grundutbildningsutskott och forskarutbildningsutskott inrättas under fakultetsnämnden utöver kvalitetsråd och programråd för våra utbildningsprogram.
Tanken med de nya utskotten är att avlasta fakultetsnämnden och ge rekommendationer för beslut. Inom skolan samordnas kvalitetsarbetet i fristående kvalitetsråd för grund- och forskarutbildning, ledda av grundutbildningsansvarig respektive forskarutbildningsansvarig. Därutöver ska varje utbildningsprogram ha ett programråd som leds av programansvarig. Syftet med den nya organisationen är att kvalitetsfrågorna ska hanteras kollegialt, så nära utbildningen som möjligt. Programråden är jätteviktiga, speciellt när det gäller studentinflytande. Målsättningen är att studenterna ska vara representerade i samtliga och vara med och påverka det som ligger närmast deras vardag.
Det är mycket som händer inom utbildningsorganisationen, kan du berätta mer?
Verkligen! Vi har en ny vice grundutbildningsansvarig på väg in i höst som kommer att få i uppgift att se över skolans utbildningsprogram, vilket kommer ta ett par år och involvera många av de som arbetar inom grundutbildningen. På skolan har vi även nyligen fastställt en gemensam funktionsbeskrivning för studierektorer, i syftet att både tydliggöra studierektorns uppgifter och ansvar kontra t.ex. programansvarig, och att öka kvalitetssäkringen. ABE-skolan satsar även stort på uppdragsutbildning. Jag fick precis höra att vår nya uppdragsutbildningssatsning för Fastighetsmäklare i samarbete med FEI redan har över 40 anmälda! Överhuvudtaget går det väldigt bra för våra utbildningar. KTH har fått in fler internationella studenter i år än tidigare. Det är tydligt att vi har extremt gott renommé i världen. Det ska vi vara väldigt stolta över.
KTH arbetar ju mot en ekonomi i balans till 2026, hur märks det i skolans arbete?
Rent konkret fortsätter vi att se över ekonomin på skolan, både i sin helhet och för enskilda enheter, och försöka tänka på nya sätt, t.ex. vad gäller lokaler och andra kostnader. Vi arbetar även på ett annat sätt med grundutbildningsekonomin idag än tidigare. Att vi numera utgår från takbelopp gör både prestationerna och planeringen av utbildningen mycket viktigare. Vi har hjälp av både vår nya skolcontroller Ulf Arvidsson och fler GRU-controllers under ledning av Utbildningsadministrativt funktionsansvarig (UA) Tiina Vinter.
Det känns viktigt med en ökad transparens kring hur universitets ekonomi faktiskt fungerar och varför det fungerar som det gör. För att uppnå detta kommer vi bl.a. att genomföra ett möte med hela kollegiet på skolan om hur ekonomin hänger ihop. Vi styrs i många fall av lagkrav, inte interna KTH-beslut.
Vad händer i övrigt på ABE-skolan?
Vi har ett fortsatt stort fokus på jämställdhet, mångfald och likabehandling (JML). Bl.a. kommer resultatet från enkäten om akademiskt hushållsarbete att presenteras på chefsforum i september. Vi fortsätter även att kompetensutveckla personal i JML-frågor, t.ex. genomför vi en utbildning i genusmedvetet ledarskap för skolans programansvariga inom grundutbildningen tillsammans med ITM-skolan. Även vår tidigare satsning på att rekrytera fler kvinnliga gästprofessorer fortgår och vi har faktiskt flera på ingång nu under hösten, vilket känns jätteroligt!