Avsluta anställning
Som chef har du ett övergripande ansvar för att säkerställa en smidig och professionell offboarding när någon slutar. Detta inkluderar bland annat att genomföra avslutssamtal samt hantera pensionsavgångar och uppsägningar.
Bra avslut för medarbetaren – chefens uppgifter och stöd från HR
Du som är medarbetarens närmsta chef, har det övergripande ansvaret för att medarbetaren får ett bra avslut när hen lämnar sin tjänst. Det ligger också på närmsta chef att hantera överlämning av arbetsuppgifter, återlämning av utrustning och avslut av konton, samt att genomföra avslutssamtal med den anställde. Den anställde har rätt att begära betyg för anställningen om den har varat längre än 6 månader. I ett betyg ska det ingå ett omdöme om hur den anställde har utfört arbetsuppgifterna. Ta hjälp av HR för att räkna ut hur många semesterdagar som personen har innan avslut, och se till att planera in ledighet innan personens anställning upphör.
Avslut av tidsbegränsad anställning
När en tidsbegränsad anställning ska avslutas, behöver du lämna ett skriftligt besked till medarbetaren, senast en månad innan anställningen upphör. Kontakta HR som ger dig rätt blankett.
Avslut av tillsvidareanställning
Kontakta HR för stöd vid avslut av en tillsvidareanställning.
Uppsägning på egen begäran
En medarbetare kan när som helst välja att på egen begäran säga upp sin anställning. Uppsägningstiden beror på hur länge medarbetaren har varit anställd.
- Uppsägningstiden är 1 månad om anställningen har varat i högst 12 månader.
- Uppsägningstiden är 2 månader om anställningen har varat i mer än 12 månader.
Vad behöver du som chef göra?
Be medarbetaren som säger upp sig på egen begäran, att fylla i blanketten "Begäran om att anställningen ska upphöra" som finns i blankettarkivet . Medarbetaren behöver överlämna eller skicka blanketten till dig eller till HR. Om medarbetaren skickar blanketten direkt till HR, kommer du att bli informerad av HR. Om du däremot får blanketten direkt från medarbetaren, är det viktigt att du snabbt vidarebefordrar den till HR. Detta säkerställer att anställningen avslutas i tid och på ett korrekt sätt.
Pension
Från den 1 januari 2023 har medarbetaren rätt att kvarstå i sin anställning till 69 års ålder. När medarbetaren uppnått pensionsålder, gäller en månads ömsesidig uppsägningstid. Sista anställningsdag är den sista dagen i den månad som medarbetaren fyller 69 år.
Process för medarbetare som ska gå i pension
Avslutssamtal
När en medarbetare slutar är det ofta bra om närmaste chef erbjuder ett avslutssamtal, alternativt fyller i en exitenkät. Avslutssamtalet är en viktig del i avgångsprocessen. Det är ett tillfälle för verksamheten att skapa ett bra avslut för båda parter, och samtidigt lära sig av medarbetarens erfarenheter av anställningstiden.
- Checklista vid avslut finns hos din närmaste HR-kontakt.
- Mall för avslutssamtal finns i blankettarkivet.