Till innehåll på sidan
Till KTH:s startsida

Vanligt ställda frågor

Den här sidan samlar några av de vanligt ställda frågorna kring att planera och genomföra evenemang och konferenser på KTH.

Möblering och lokala tjänster

Kan jag få hjälp med tekniken i lokalen under konferensen?

KTH:s IT support kan erbjuda visst teknikstöd, maila till it-support@kth.se

Vid större konferenser som kräver mer omfattande stöd går det boka vår upphandlade leverantör för teknikstöd, Blackobox .

Hur bokar jag ståbord, stolar, vikväggar och andra möbler?

KTH:s hantverkarna kan i viss mån låna ut möbler för er konferens. De hjälper även till med möbelflytt och möblering av lokaler.

Beställning skickas till: 9200@admin.kth.se  

Hur bokar jag extra städning av lokalerna inför/efter en konferens?

Kontakta KTH:s lokalvård för information och bokning.

Kommunikation

Kan jag låna en roll-up till min konferens?

Roll-ups samt beachflaggor med KTH:s logga kan lånas kostnadsfritt i mån av tillgänglighet via evenemang@kth.se .

Digitala tjänster

Hur arrangerar jag ett digitalt möte?

Zoom är ett upphandlat mötesalternativ från KTH:s IT-avdelning och kan användas vid ett standard möte eller webbinarie.

​​​​​​​Läs mer om hur du arrangerar digitala möten i Zoom.  ​​​​​​​

Vad betyder digital tillgänglighet?

Digital tillgänglighet betyder att alla människor, oavsett exempelvis funktionsnedsättning, ska kunna använda digitala tjänster eller webbplatser.

Riktlinjer för hur du arbetar med digital tillgänglighet ​​​​​​​

Vad är ett hybridevenemag?

Ett hybridevenemang är en blandning av ett fysiskt och ett digitalt evenemang. Deltagarna tar del av evenemanget på plats eller digitalt och arrangören skapar innehåll som möter båda målgrupperna. Ett hybridevenemang är en bra lösning om deltagare inte kan resa till KTH till exempel men ha i åtanke att det kanske är billigare att genomföra två olika evenemang (ett fysiskt och ett digitalt) eller att spela in alla föreläsningarna i förväg beroende på formatet.

Om ni har några frågor eller fundering kring hybridevenemang får ni gärna vända er till evenemang@kth.se ​​​​​​​.

Ekonomi och budget

Hur fungerar det när deltagarna är från en inomstatlig svensk organisation?

När KTH är avsändare av fakturorna (dvs är leverantör av konferensen), ska svenska statliga myndigheter faktureras utan moms. Är det en upphandlad leverantör som står som avsändare av fakturorna blir det moms för samtliga deltagare, även inomstatliga.

Momsfritt blir det när en myndighet fakturerar en annan myndighet inom Sverige.

Hur fungerar moms vid utländska deltagare?

Skatteverket har sedan några år tillbaka ändrat regelverket för momshantering. Tidigare kunde deltagaren ange hemlandets VAT-nummer för att moms inte skulle debiterades vid registrering av en konferens.

Idag ska alla betala moms när det gäller konferensdeltagande, oavsett deltagarens hemland. Länder inom och utanför EU kan ansöka om momsåterbetalning i efterhand i sitt hemland.

(Inom andra områden, tex vid köp av varor, gäller fortfarande momsreducering med hjälp av VAT-nummer. Konferenser är ett undantag).

Har du ekonomiska frågor, kontakta den ekonomiansvarige på din skola, institution eller motsvarande. Evenemangsgruppen på KTH kan också hjälpa till med exempelvis budgetmallar, momsfrågor, olika alternativ för inbetalning av deltagaravgifter med mera.